Business Traveller Poland: Avis, jedna z ulubionych wypożyczalni Polaków, posiada dziś 5,5 tysiąca biur w 170 krajach. Jaka jest historia sukcesu firmy?
S.H.: Avis należy do liderów i najbardziej doświadczonych marek w sektorze wypożyczalni samochodów i usług służących mobilności osób. Pierwsze biuro Avis zostało otwarte na lotnisku Willow Run w Detroit. Co ciekawe, była to pierwsza wypożyczalnia znajdująca się na terenie portu lotniczego, a zatem Avis już wtedy przewidywał nadchodzące trendy związane z podróżami. Niestandardowe myślenie i umiejętność odpowiadania na wciąż zmieniające się potrzeby klientów jest więc głęboko zakorzeniona w DNA naszej marki.
Business Traveller Poland: Zaledwie kilka lat później Avis rozpoczął swoją międzynarodową ekspansję na terenie Europy.
S.H.: W Polsce Avis otworzył swoje pierwsze biura w 1991 roku. Były to dwie lokalizacje w Warszawie – na Lotnisku im. Chopina oraz w centrum miasta, w hotelu Marriott. Na przestrzeni tych 27 lat znacznie rozwinęliśmy biznes w Polsce. Nasze auta są dostępne w 39 największych miastach. Zarządzamy flotą blisko 10 tysięcy samochodów. Proponujemy szeroką gamę pojazdów, w tym m.in. SUV-y, małe auta, samochody kompaktowe oraz dostawcze. Na przestrzeni wielu lat rozwoju marki Avis zawsze naszym nadrzędnym celem było dobro klientów. Nieustannie dostosowujemy swoją ofertę do ich potrzeb, wdrażamy nowe technologie, aby uczynić ich podróże jeszcze bardziej komfortowymi.
Business Traveller Poland: Jakie to technologie?
S.H.: Jedną z najnowszych technologii, które sprawiają, że z naszych usług korzysta się jeszcze wygodniej, jest aplikacja mobilna. Dzięki niej użytkownik może zarządzać całym procesem wynajmu za pomocą smartfonu lub tabletu – wybrać auto, dobrać dodatkowe wyposażenie, takie jak na przykład fotelik dla dziecka, GPS czy Wi-Fi, a także dokonywać zmian lub anulować rezerwację z dowolnego miejsca.
W ostatnim czasie wdrożyliśmy też system powiadamiania o przylotach (Flight Arrival Notification – FAN). Technologia pomaga klientom, którzy odbierają swoje auto na lotnisku, wysyła wskazówki, jak dotrzeć do wypożyczalni. Informuje również obsługę biura wypożyczeń w przypadku opóźnień lotu. Dzięki temu klient może mieć pewność, że w takiej sytuacji będzie mógł odebrać samochód nawet poza standardowymi godzinami otwarcia biura. Jedyne, co musi zrobić, by skorzystać z FAN, to podać numer swojego lotu podczas rezerwacji auta.
Z kolei system utrzymania i zarządzania uszkodzeniami (Maintenance and Damage Management System – MDSM) wykorzystuje technologię zdjęć 360 stopni. Dzięki wykonaniu zdjęć przed wynajmem i po nim obsługa może w szybki i precyzyjny sposób określić, czy w jego trakcie pojawiły się nowe uszkodzenia. Dla klientów oznacza to szybszy i bardziej transparentny proces zwrotu auta.
Business Traveller Poland: Z jakich usług firmy Avis najczęściej korzystają ludzie biznesu?
S.H.: Firmom oferujemy wynajem krótkoterminowy, trwający od 24 godzin do 30 dni, średniookresowy – od 1 do 24 miesięcy, a także długookresowy – trwa on od 24 do 48 miesięcy.
Jedną z naszych flagowych usług jest Avis Flex. Jest to elastyczna oferta dla firm, niewymagająca od nich długoterminowego zobowiązania, co oznacza, że klient ma możliwość wymiany auta na inny model w trakcie trwania umowy i może dopasować okres trwania umowy do swoich potrzeb bez ukrytych kosztów. Do każdego z aut dla firm proponujemy usługę assistance oraz ochronę ubezpieczeniową na wypadek usterki lub kradzieży
Business Traveller Poland: Jakie auta cieszą się największą popularnością?
S.H.: Spytaliśmy Polaków o rodzaj auta, jaki najchętniej wypożyczają. Wybór najczęściej pada na samochody średniej wielkości, takie jak Seat Leon czy Volkswagen Golf. Są to pojazdy praktyczne, oszczędne, zapewniają odpowiedni komfort podczas podróży. Wypożycza je około 60 procent osób korzystających z usług wypożyczalni. Samochody kompaktowe są popularne również wśród klientów korporacyjnych, wypożyczają oni również chętnie auta dostawcze. Takie pojazdy są szczególnie popularne w sektorze MŚP. Dzięki usłudze wypożyczania samochodów mniejsze firmy mogą korzystać
z takich aut tylko wtedy, gdy rzeczywiście ich potrzebują, reagując w ten sposób na bieżące potrzeby. Taka elastyczność pozwala im oszczędzić dużo pieniędzy – nie muszą kupować i utrzymywać aut służbowych na co dzień.
Business Traveller Poland: Z jakim wyprzedzeniem najlepiej wypożyczyć auto?
S.H.: Klientom indywidualnym zawsze radzimy, aby – jeśli to tylko możliwe – rezerwowali auta z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Dzięki temu otrzymują atrakcyjną cenę oraz wybór z szerszej gamy samochodów.
W przypadku klientów korporacyjnych zachęcamy ich do zawierania długoterminowych umów. Wiemy, że pracownicy często dowiadują się o wyjeździe służbowym w ostatnim momencie i nie mogą dokonać rezerwacji z wyprzedzeniem. Na podstawie takiej umowy firma ma zagwarantowaną stałą cenę bez względu na termin, w którym zamawiane jest auto. Jednak biorąc pod uwagę dostępność większego wyboru rodzajów i modeli aut, warto zdecydować się na wcześniejszą rezerwację, zwłaszcza jeśli w mieście, do którego podróżujemy, odbywają się w tym czasie duże wydarzenia – targi branżowe czy konferencja.
Business Traveller Poland: Wypożyczenie auta czy posiadanie pojazdu na własność? Co zdecyduje o rozwoju w dziedzinie mobilności w Polsce i w Europie?
S.H.: Zarówno klienci indywidualni, jak i korporacyjni coraz częściej wolą kupować usługę, a nie produkt.
Już teraz firmy korzystają z wielu rozwiązań służących mobilności pracowników – car-sharingu czy długoterminowego wypożyczenia – i rezygnują z własnej floty samochodów służbowych. Jest to bardziej efektywne kosztowo i daje firmom elastyczność, której potrzebują w codziennej pracy.
Rezygnacja z posiadania własnego samochodu na rzecz wypożyczania auta to rozwiązanie popularne też wśród klientów indywidualnych. Zamiast wydawać pieniądze na zakup samochodu i jego utrzymanie – wolą go wynająć na taki okres, na jaki potrzebują, i mieć możliwość dopasowania rodzaju samochodu do bieżących potrzeb. Dzięki nowoczesnym technologiom mogą rezerwować auto jeszcze łatwiej, więc taki trend już dziś dominuje zarówno w Polsce, jak i w Europie.
Business Traveller Poland: Jakie ma Pan plany zawodowe na najbliższe lata?
S.H.: Obecnie dzięki takim rozwiązaniom, jak systemy miejskich rowerów publicznych, ride-sharing – wspólne przejazdy czy car-sharing, klienci inaczej niż dawniej postrzegają kwestię posiadania auta na własność. Dla nas jest to równoznaczne z dostosowaniem naszych usług do ich oczekiwań – muszą one być łatwo dostępne, dostępne za pośrednictwem aplikacji mobilnych, wygodne, spersonalizowane i zautomatyzowane. Dostarczamy takich rozwiązań poprzez naszą aplikację, connected cars i całą gamę innych innowacji.