Business Traveller: Koronawirus w dużej mierze dotknął branżę turystyczną. W jaki sposób Avis Budget Group odpowiedziało na potrzeby rynku i klienta, związane z pandemią? Jakie środki Avis Budget Group podejmuje, aby zapewnić jak największe bezpieczeństwo klientom?
Martin Gruber: Obostrzenia dotyczące podróżowania oraz niepokój związany z pandemią odbiły się na biznesie, w szczególności na branży turystycznej. W Avis Budget Group, w okresie stopniowego znoszenia lockdownu, naszym celem było przede wszystkim zapewnienie klientom i pracownikom naszych wypożyczalni bezpieczeństwa i poczucia komfortu.
Wdrożyliśmy między innymi „Obietnicę Bezpieczeństwa Avis” oraz „Obietnicę Bezpieczeństwa Budget”. Programy te, wprowadzane w naszych wypożyczalniach, to rozbudowane procedury mycia i dezynfekcji pojazdów, które realizujemy we współpracy z RB, producentem środków do dezynfekcji Dettol. Po każdym wynajmie samochody są dokładnie myte i dezynfekowane, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo kolejnym klientom. Oczywiście środki bezpieczeństwa wdrożyliśmy też w samych punktach najmu – przestrzegamy zasad dystansu społecznego, udostępniamy naszym pracownikom i klientom środki do dezynfekcji rąk, stosujemy też przesłony, aby ograniczyć kontakt między naszymi klientami i pracownikami.
Zdajemy sobie również sprawę z faktu, że sytuacji związana z pandemią zmienia się bardzo dynamicznie. Dlatego chcemy zagwarantować wypożyczającym komfort samej rezerwacji. Osoby, które zarezerwowały wynajem auta w Europie bezpośrednio w Avis lub Budget rozpoczynający się przed 15 grudnia tego roku, będą mogły bezpłatnie go zmodyfikować lub z niego zrezygnować. Wszystko po to, aby klient, rezerwując auto, nie musiał obawiać się poniesienia dodatkowych kosztów, jeśli w danym kraju czy regionie zostaną zaostrzone środki bezpieczeństwa lub jeśli sam stwierdzi, że ze względu na rosnącą liczbę przypadków w danej destynacji, woli odwołać wyjazd.
Wprowadziliśmy również odprawę online – Digital Check-In. Nowe rozwiązanie umożliwia wcześniejsze przekazanie do systemu internetowego informacji o samochodzie i wyposażeniu oraz danych wynajmującego – jeszcze zanim przybędzie on do biura wynajmu. Rozwiązanie to zmniejsza ilość czasu, jaką klient spędza w biurze najmu i ogranicza kontakt między ludźmi w procesie wypożyczenia.
Business Traveller: Czy w czasie pandemii dają się zauważyć nowe trendy, jeśli chodzi o podróżowanie i transport? Jakie to trendy?
Martin Gruber: Linie lotnicze latają rzadziej niż przed pandemią, a część państwa wciąż utrzymuje restrykcje dotyczące podróży zagranicznych. W związku z tym obserwujemy, że znaczna część klientów odeszła od wynajmu na lotniskach na rzecz wypożyczania aut w punktach najmu w centrach miast. Dotyczy to zarówno Polski, jak i innych krajów. Zjawisko to obserwujemy zarówno w przypadku podróży wakacyjnych, jak i biznesowych.
Wiele badań i statystyk pokazuje, że w tegoroczne wakacje największą popularnością cieszą się wyjazdy krajowe. To z kolei wiąże się z większą popularnością podróży samochodem. Jeszcze przed tegorocznymi wakacjami Avis Polska przeprowadziło ankietę wśród przedstawicieli wydziałów turystyki i promocji w samorządach. 88 proc. ankietowanych przewidywała, że w tym roku więcej turystów przyjedzie do nich samochodem.
Jeśli chodzi o podróże i transport w segmencie biznesowym, widzimy, że nasi klienci korporacyjni coraz częściej są zainteresowani najmem długoterminowym. Taka oferta zapewnia firmom elastyczność, na przykład mogą one dostosować liczbę aut, z których korzystają w zależności od sezonu. Pomaga to optymalizować koszty.
Business Traveller: Czy trendy te okażą się stabilne i zagoszczą na rynku na dłużej?
Martin Gruber: Część z nich na pewno tak. Możemy spodziewać się, że samochód, jako indywidualny środek transportu, który jest bezpieczniejszy w czasie epidemii, będzie jeszcze bardziej popularny niż w minionych latach. Wielu podróżujących przekonuje się o zaletach wyjazdu autem. Jest to nie tylko bardziej bezpieczne w kontekście epidemii, ale zapewnia też większą swobodę i elastyczność – możemy dotrzeć w praktycznie każde miejsce, wyruszać w drogę o dowolnej porze.
Spodziewamy się też, że firmy będą nadal zainteresowane najmem długoterminowym samochodów. Będą one potrzebowały elastyczności zarówno w okresie pandemii, jak i już po jej zakończeniu. Szczególnie że sytuacja pandemiczna w wielu przypadkach kompletnie zmieniła kalendarz okresów, na które przypada u nich najwięcej pracy.
Business Traveller: Wraz z pandemią mocno ucierpiała turystyka – zarówno w segmencie wyjazdów rekreacyjnych, jak i biznesowych. W którym z tych segmentów następuje szybsze odbicie po stopniowym ograniczeniu lockdownu?
Martin Gruber: W miesiącach letnich dostrzegamy odbicie przede wszystkim w segmencie wyjazdów wakacyjnych. Stopniowo rośnie popularność podróży biznesowych. Oczywiście część spotkań i rozmów wciąż odbywa się za pomocą wideokonferencji, jednak są branże, jak choćby handel, w których spotkanie biznesowe na żywo jest znacznie bardziej efektywne. Z tego powodu spodziewamy się, że po sezonie wakacyjnym, odradzanie się segmentu podróży biznesowych znacznie przyspieszy.
Business Traveller: Wielu Polaków wyruszyło na wakacje w kraju. Czy dla Avis i Budget oznacza to wzrost liczby wynajmowanych aut w kraju? Czy w Avis Budget Group obserwujecie wzrost popularności konkretnych typów samochodów w czasie pandemii?
Martin Gruber: Tak, wzrost popularności wyjazdów wakacyjnych w Polsce skłoniło wiele osób do wyboru auta jako środka transportu. Kolejnym trendem, który przekładał się na większe zainteresowanie samochodami był wzrost popularności rodzinnych wakacji. Wiele kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży odbywało się w zaostrzonym reżimie sanitarnym, niektóre z nich zostały odwołane. W związku z tym część rodziców wolała samodzielnie zabrać dzieci na wakacje. Wszystko to w pozytywny sposób przekładało się na popyt na auta Avis i Budget.
Spodziewamy się, że jesienią, kiedy ludzie będą wracać do pracy, będą udawać się w podróże biznesowe częściej niż na początku pandemii. Samochody są uważane za bardziej bezpieczne, indywidualne środki transportu, dlatego wielu wyjeżdżających w podróż biznesową będzie wybierać auto zamiast publicznych środków transportu.
Dziś trudno mówić o dacie zakończenia pandemii – eksperci nie są w stanie jasno okreslić, kiedy może to nastąpić. W kolejnych miesiącach zamierzamy jednak podejmować kolejne działania, aby dodatkowo wspierać rynek po okresie lockdownu.
Wdrożyliśmy szereg środków, aby zapewnić naszym klientom maksymalne bezpieczeństwo – zarówno w kontekście unikania ryzyka zakażenia, jak i pewności, że w przypadku anulowania rezerwacji, nie będą musieli ponosić dodatkowych kosztów. Staramy się również modyfikować naszą ofertę tak, aby była ona maksymalnie atrakcyjna. Żeby dodatkowo ożywić rynek, oferujemy szereg promocji i ofert specjalnych. W minionych tygodniach wprowadziliśmy między innymi usługę Avis Inclusive, na wzór all-inclusive oferowanych przez biura podróży. Decydując się na Avis Inclusive, klient otrzymuje pakiet ubezpieczeniowy – na wypadek kolizji, ochronę przed kradzieżą oraz pokrycie kosztów uszkodzenia szyby z 25 procentową zniżką, a usługę assistance premium otrzymuje gratis.