Zapotrzebowanie na podróżowanie zmieniło się wraz z rozwojem zagrożenia epidemiologicznego i wprowadzonych w związku z tym regulacji w przestrzeni publicznej. Ich stopniowe znoszenie przekłada się na ponowny wzrost potrzeby i chęci przemieszczania się. PKP Intercity jest przygotowane na zapewnienie bezpiecznych przejazdów.
W PKP Intercity słowo „bezpieczeństwo” codziennie odmieniane jest przez wszystkie przypadki niezliczoną ilość razy. Zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów i pracowników stanowią absolutny priorytet, a działania są nastawione na ich zapewnienie.
W trosce o zapewnienie zachowania odpowiednich odległości pomiędzy pasażerami na pokładach pociągów przewoźnik umożliwia obecnie zakup biletów na 50 proc. miejsc siedzących po to, aby podróżni mogli zajmować najwyżej co drugie miejsce.
W jednej transakcji można zarezerwować miejsca w obrębie jednego przedziału. Maksymalna liczba miejsc możliwa do zarezerwowania w jednej transakcji i w jednym przedziale zostaje więc ograniczona do 4 miejsc w wagonach z przedziałami ośmioosobowymi i do 3 miejsc w wagonach z przedziałami sześcioosobowymi. Przydzielanie co drugiego miejsca obowiązuje także w wagonach z przestrzenią bezprzedziałową.
Jednocześnie we wszystkich pociągach obowiązują jedynie bilety z gwarancją miejsca do siedzenia. W wagonach 2. klasy pociągów jeżdżących na trasie Łódź – Warszawa – Łódź bilety jednorazowe są teraz wystawiane ze wskazaniem miejsca do siedzenia.
PKP Intercity stale monitoruje frekwencję w swoich pociągach. Ponadto na stacjach z najwyższą frekwencją i wymianą podróżnych obecni są pracownicy PKP Intercity, którzy przy wsparciu Straży Ochrony Kolei czuwają nad bezpieczeństwem i sprawnością podróży oraz monitorują zapełnienie pociągów, wykonując jednocześnie czynności kontrolne, wspomagając drużyny konduktorskie. Te działania pozwalają na reakcję, gdy spodziewana jest większa liczba podróżnych. W takich sytuacjach składy mogą być wzmacniane dodatkowymi wagonami, umożliwiając tym samym zajmowanie miejsc z zachowaniem odstępów pomiędzy podróżnymi.
Aby umożliwić bezpieczną podróż jak największej liczbie osób zainteresowanych danym połączeniem, PKP Intercity apeluje o kupowania biletów z wyprzedzeniem oraz pobierania rezerwacji miejsc do biletów okresowych. Dzięki temu przewoźnik będzie mógł efektywnie dostosowywać ofertę do obecnego zapotrzebowania.
PKP Intercity zachęca także do kupowania biletów przez kanały zdalne, m.in. przez stronę internetową intercity.pl czy aplikację mobilną IC Mobile Navigator, co pozwala dodatkowo ograniczyć kontakt z innymi osobami.
W ostatnich tygodniach PKP Intercity zwiększyło częstotliwość dezynfekowania i czyszczenia składów. Na warszawskiej Olszynce Grochowskiej, stacji postojowej, z której wyprawianych jest najwięcej pociągów przewoźnika, dezynfekowane są kluczowe miejsca i elementy wyposażenia wagonów, z którymi podróżny ma bezpośredni kontakt, m.in. klamki, poręcze, uchwyty, przyciski sterowania drzwiami, czy toalety.
Przewoźnik przypomina pasażerom o konieczności stosowania się do ogólnie obowiązujących zasad, których przestrzeganie przyczynia się do zdrowia i bezpieczeństwa innych, tj. zasłanianie ust i nos, zachowywanie bezpiecznej odległości, częste mycie rąk.
W środki ochrony osobistej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne, żele do mycia i dezynfekcji rąk oraz środki do dezynfekcji terminali mobilnych wyposażeni są kierownicy pociągów i konduktorzy.
Od 3 maja br. na tory wróciło już kilkanaście zawieszonych lub skróconych wcześniej połączeń PKP Intercity. Przewoźnik planuje dalsze sukcesywne przywracanie połączeń. Kolejne decyzje będą zależne przede wszystkim od aktualnie panujących warunków, możliwości swobodnego przemieszczania się oraz zainteresowania usługami PKP Intercity. Absolutnym priorytetem dla spółki pozostaje troska o pełne bezpieczeństwo i komfort podróży.