Jak zostać kierowcą TIR-a w 2021 roku?

Autor tekstu: , Data publikacji:

Zawód kierowcy TIR-a cieszy się w naszym kraju niesłabnącą popularnością. Choć wymaga on wielu wyrzeczeń w życiu osobistym, to prowadzenie potężnych pojazdów z ładunkiem działa jak magnes na kolejne pokolenia młodych ludzi. Jednak jakie warunki, poza chęciami, trzeba spełniać, aby dołączyć do grona zawodowych kierowców TIR-ów?

Wymagania dla kierowców TIR-ów

Podstawowym warunkiem, który należy spełnić, jest posiadania prawa jazdy odpowiedniej kategorii. W przypadku pojazdów ciężarowych mówimy o kategorii C, która uprawnia do kierowania pojazdami o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, ale bez przyczepy. Aby móc legalnie kierować zespołem pojazdów (czyli ciągnik siodłowy wraz z naczepą), niezbędna jest już kategoria C+E.

Ale samo prawo jazdy to nie wszystko. Kandydat na kierowcę musi również przejść badania psychologiczne i lekarskie. Jest to wymagane przez przepisy i ma potwierdzić, że kandydat na kierowcę pojazdu ciężarowego może rzetelnie i przede wszystkim bezpiecznie prowadzić taki pojazd. Pamiętajmy, że na spoczywa na nim ogromna odpowiedzialność.

Jak uzyskać zawodowe prawo jazdy?

Podsumujmy, jakie wymagania musi spełniać osoba, która ubiega się o zawodowe prawo jazdy:

  • posiadać prawo jazdy kat. B
  • ukończone 18 lat
  • posiadać prawo jazdy kat. C, C+E, D lub D+E
  • ukończony kurs świadectwa kwalifikacji zawodowej zakończony oceną pozytywną
  • pozytywne orzeczenie lekarskie
  • pozytywne orzeczenie psychologiczne

Warto dodać, że kurs świadectwa kwalifikacji zawodowej dzielimy na 2 rodzaje. Kwalifikacja wstępna powstała z myślą o tych kierowcach, którzy posiadają prawo jazdy kat. C lub C+E wydane po 10.09.2009, a jednocześnie nie ukończyli 21 lat. Z kolei kwalifikacja wstępna przyspieszona to szkolenie dla tych osób, które skończyły już 21. rok życia.

Świadectwo kwalifikacji zawodowej – co to jest?

Zatrzymajmy się na chwilę przy omawianym wcześniej dokumencie. Czym jest świadectwo kwalifikacji zawodowej? Otóż innymi słowy, jest to prawo do wykonywania zawodu kierowcy. Dokument niezbędny do tego, aby legalnie poruszać się samochodem ciężarowym zarobkowo.

Po zdobyciu uprawnień, co 5 lat ma miejsce okresowa weryfikacja uprawnień. Innymi słowy, trzeba takie świadectwo odnowić. Proces ten składa się z ponownych badań lekarskich i psychologicznych, jak również dodatkowego szkolenia trwającego 35 godzin. Co warto podkreślić, szkolenie to nie kończy się egzaminem. By odnowić świadectwo kwalifikacji zawodowej, należy wyłącznie uczestniczyć w takim szkoleniu.

Bez względu na to, czy od otrzymania uprawnień kierowca faktycznie pracował na stanowisku, czy też ani razu nie zasiadł za kierownicą pojazdu ciężarowego – odnowienie świadectwa kwalifikacji zawodowej jest niezbędne do utrzymania uprawnień. W przeciwnym razie zostaną odebrane, a cały proces ich ponownego otrzymania będzie trzeba przejść całkowicie od nowa.

Świadectwo kierowcy można także uzyskać przy pomocy firmy BOS Licencje Transportowe. Firma to od kilkunastu lat pomaga przedsiębiorcom i kierowcom zawodowym w uzyskaniu wszystkich niezbędnych uprawnień.

Zarobki kierowców TIR-ów

Kierowca posiadający uprawnienia kategorii C+E to wciąż “towar” deficytowy na polskim rynku. Poszukiwane są nawet osoby bez doświadczenia, a najlepiej o tym świadczy fakt, że niejednokrotnie polskie firmy muszą szukać pracowników poza granicami kraju. W tym przypadku popyt przewyższa podaż. W związku z tym, kierowcy pracujący w tym zawodzie mogą liczyć na relatywnie dobre zarobki. Ile konkretnie?

W przypadku początkującego kierowcy bez doświadczenia, który będzie wykonywał kursy krajowe zawężone do własnej okolicy, będą to kwoty na poziomie do 3.000 zł brutto miesięcznie. Oczywiście stawki te zależą od firmy lub danego regionu.

Znacznie więcej zarabiają ci kierowcy, którzy obsługują transport międzynarodowy. W ich przypadku stawki te są kilkakrotnie wyższe i dochodzą nawet do 7-8 tysięcy złotych brutto miesięcznie. Jest to związane z dodatkowymi dietami oraz wymaganiami, jakie muszą spełniać.

Ale warto też poznać drugą stronę medalu, czyli koszty uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami ciężarowymi? Kurs kwalifikacji wstępnej do wydatek nawet 7 tysięcy złotych. Dodajmy do tego ceny kursu na prawo jazdy wraz z egzaminem, dodatkowe dokumenty i badania lekarskie, a otrzymamy już pięciocyfrową kwotę.

undefined