Najnowszy raport Accor pokazuje optymistyczne nastawienie do podróżowania i powrotu wakacyjnych wyjazdów w bieżącym roku i najbliższych miesiącach. Wyjazdy i wakacje stanowią bardzo ważną część naszego życia. Bez względu na utrudnienia czy obostrzenia w podróżowaniu, ponad 80 proc. badanych z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii i Rosji planuje wyjazd w 2022 roku. Co więcej, 17 proc. rezerwuje już podróże na 2023 rok. Nic dziwnego, gdy dla 64 proc. Polaków wakacyjny wypoczynek jest istotnym elementem zachowywania równowagi między pracą a życiem prywatnym. Co więcej, 53 proc. Polaków (oraz 43 proc. Europejczyków) chce podróżować więcej niż przed 2020 rokiem – oscylując między dwoma a czterema wyjazdami w nadchodzącym czasie. Prawie 60 proc. z nas jest skłonnych wydać więcej na wakacje w tym roku, co jest wynikiem ponad europejską średnią 39 proc.
Na liście wymarzonych kierunków wskazanych w raporcie przygotowanym przez Accor znajdują się piaszczyste plaże, na które wybiera się 1/3 Europejczyków i blisko 40 proc. Polaków. Drugie w kolejności są wypady turystyczne do miejskich destynacji. City breaks w 2022 roku planuje 37 proc. Polaków (średnia europejska – 26 proc.). Przed 2020 rokiem blisko 1/5 Europejczyków wybierała wypoczynek na łonie natury, tymczasem dzisiaj ucieczkę z miasta planuje niemal 1/3 podróżujących, jednak w Polsce ten trend utrzymuje swój poziom. Doświadczenia ostatnich miesięcy sprawiły, że coraz więcej osób, szczególnie w skali ogólnoeuropejskiej, interesuje się krajową turystyką. Pod koniec 2021 roku wakacje w kraju planowało 14 proc., a na początku tego roku ta liczba wzrosła dwukrotnie. Po ponad dwóch ciężkich latach, 14 proc. wczasowiczów planuje spędzić luksusowe wakacje, by nadrobić stracony czas w ostatnich sezonach.
Jak wskazuje raport Accor, ponad połowa europejskich badanych, zawęża swoje podróże do Starego Kontynentu, a Amerykę Południową planuje odwiedzić 13 proc., zaś Azję Południowo-Wschodnią – 11 proc. Południe Europy jest kierunkiem, który najchętniej wskazują badani jako wakacyjną destynację. Polacy najchętniej wybiorą Hiszpanię (40 proc.), Włochy (39 proc,), Grecję (33 proc.) czy Chorwację (32 proc.). Najmniej interesują nas podróże na Łotwę (4 proc.) oraz do Serbii i Mołdawii (po 5 proc.). Co ciekawe, chęć poznania lokalnych zakątków i odkrycia nowych miejsc w kraju deklaruje 22 proc. Polaków – więcej niż w 2019 roku.
Choć pasja, miłość i chęć do podróżowania pozostała bez zmian, a w wielu przypadkach nawet wzrosła, tak dla części badanych zmieniło swoje podejście do wyjazdów. Wpływ ostatnich miesięcy na dotychczasowe zwyczaje wskazuje 22 proc. osób. Europejskim „must have” w podróżach nowej rzeczywistości jest elastyczna oferta i wysoki standard obsługi w zapewnieniu norm bezpieczeństwa i higieny, takich jak np. certyfikat ALL SAFE, który funkcjonuje w hotelach Accor.
– Pandemia nie osłabiła naszego zamiłowania do podróży, jednak nieco skomplikowała dotychczasowe plany i zmieniła sposób podejścia do wakacyjnych wyjazdów. Pomimo tego, że co piąty badany musiał odwołać lub przełożyć podróż w związku z pojawieniem się Omikrona, ludzie wciąż są zaangażowani w wyjazdy. Znaczna część z nich chętnie wyda na wakacje więcej niż przed pandemią – 39% podróżnych zadeklarowało taką chęć. Gdy w ubiegłym roku turyści podchodzili do wyjazdów spontanicznie, tak dzisiaj widać powrót do planowania i rezerwacji z wyprzedzeniem. W naszym badaniu widać też, że w ciągu ostatnich dwóch lat zmieniły się priorytety. Coraz więcej ludzi stara się podróżować w odpowiedzialny i bezpieczny dla środowiska sposób. Dzisiaj podróże są jednym z elementów zachowania work-life balance, który jest istotny dla większej grupy osób ceniących pozytywny wpływ wyjazdów na samopoczucie. Balans między życiem zawodowym a prywatnym dzięki podróżom jest motywacją dla 2/3 badanych. Dlatego spodziewamy się, że ten trend będzie rósł w najbliższych latach, a 2022 rok Europa może rozpocząć z optymizmem – mówi Karelle Lamouche, Chief Commercial Officer, Accor Northern Europe.
W badaniu przygotowanym przez Accor Northern Europe wzięło udział 6 tys. osób z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii i Rosji, którzy podzielili się swoimi planami i opiniami na temat wyjazdów w nowej rzeczywistości.