Patenty żeglarskie – co warto o nich wiedzieć?
Na początek dobra wiadomość – polskie patenty żeglarskie są honorowane w innych państwach. W naszym kraju funkcjonują jednak trzy poziomy uprawnień: żeglarz jachtowy, jachtowy sternik morski i kapitan jachtowy.
Teoretycznie, nawet mając tylko najniższe z nich, a więc patent żeglarza, w niektórych miejscach można by poprowadzić jacht po morzu, o ile oczywiście będzie się przestrzegać odpowiednich reguł (przypomnijmy, z takim dokumentem można pływać w odległości do 2 mil od brzegu lub po morskich wodach wewnętrznych, w porze dziennej, na jachcie do 12 m).
W praktyce jednak taki rejs byłby bardzo uciążliwy. Uniwersalnym rodzajem uprawnień jest natomiast jachtowy sternik morski. Mając taki patent, można żeglować po pełnym morzu zarówno w dzień, jak i w nocy, i to jachtem mającym nawet 18 m.
Warto jednak pamiętać, że niektóre kraje wprowadzają dodatkowe regulacje dotyczące certyfikatów obsługi radiostacji albo obecności w załodze co-skippera. Szczegółowe zasady znajdziesz poniżej.
Patent a żeglowanie w Chorwacji
Mimo iż wiele osób nazywa ten kraj „większymi Mazurami”, trzeba podkreślić, że żeglując po morzu (nawet jeśli ciągle widzi się brzeg), należy jednak zachować pokorę wobec żywiołu oraz spełniać wymagania wynikające z lokalnych przepisów.
Chcąc poprowadzić jacht w Chorwacji, należy mieć co najmniej patent jachtowego sternika morskiego. Ponadto w załodze powinna być osoba mająca uprawnienia SRC (czyli certyfikat obsługi radiostacji krótkiego zasięgu). To może, ale wcale nie musi być skipper.
Alternatywnym rozwiązaniem posiadanie chorwackiego dokumentu Voditelj Brodice kat. B. Jest to patent uprawniający do prowadzenia jachtów wyłącznie w Chorwacji, a można go zdobyć, zdając egzamin w kapitanacie tamtejszego portu. Co ważne, mając tego rodzaju certyfikat, nie trzeba już mieć uprawnień SRC.
Uprawnienia żeglarskie wymagane w Grecji
Warto pamiętać, że wody greckie to tak naprawdę sześć różnych akwenów (Morze Jońskie, Cyklady, Zatoka Sarońska, Dodekanez, Sporady i Chalkidiki). Żeglowanie na każdym z nich ma nieco inny charakter, a niekiedy też wymaga większych umiejętności, niż spokojne rejsy po Chorwacji. Być może właśnie z tego powodu wymagania dotyczące żeglarstwa są tam nieco odmienne.
Chcąc poprowadzić jacht w Grecji, trzeba mieć przynajmniej patent jachtowego sternika morskiego. Poza tym w załodze powinien być jeszcze obecny pomocnik kapitana, czyli tzw. co-skipper. Osoba pełniąca tę funkcję nie musi mieć żadnych uprawnień. Powinna jednak mieć doświadczenie na wodzie, ponieważ przyjmując rolę co-skippera deklaruje, że w razie konieczności (np. kiedy kapitanowi coś się stanie) będzie w stanie doprowadzić jednostkę do najbliższego portu.
Żeglowanie we Włoszech a uprawnienia
Przepisy dotyczące żeglowania w słonecznej Italii są bardzo proste. Pragnąc poprowadzić jacht żaglowy po tamtejszych wodach, trzeba mieć co najmniej patent jachtowego sternika morskiego.
I to by było na tyle – wbrew temu, co można niekiedy znaleźć na forach internetowych, we Włoszech nie potrzeba świadectwa radiooperatora SRC. Nie ma tam również prawa wymagającego, by w załodze poza skipperem była osoba mająca doświadczenie pod żaglami. Krótko mówiąc, spośród trzech najpopularniejszych wakacyjnych kierunków żeglarskich Italia ma najmniejsze wymagania dotyczące prowadzenia jachtów.