Lufthansa z pierwszym na świecie Airbusem A320neo

Autor tekstu: , Data publikacji:

Niemiecki przewoźnik otwiera kolejny rozdział lotnictwa cywilnego. Siedmiuset gości i dziennikarzy świętowało przekazanie Lufthansie pierwszego egzemplarza jednej z najnowocześniejszych nowych maszyn cywilnych na świecie – Airbusa A320neo.

Gości na lotnisku Hamburg-Finkenwerder przywitali Carsten Spohr, Prezes Zarządu 
i Dyrektor Generalny Lufthansa Group, prezes i dyrektor generalny Airbusa Fabrice Brégier oraz prezes Pratt & Whitney Robert Leduc. Po uroczystym przekazaniu publiczności zaprezentowano dwa samoloty nowego typu. Pierwszy A320neo, o numerze rejestracyjnym D-AINA, jest wykorzystywany w lotach już od stycznia. Natomiast drugi „neo” ma wkrótce uzupełnić flotę samolotów Airbus Lufthansy. Pierwsze doświadczenia z A320neo pokazują wyraźnie, że zakładane oszczędności w zużyciu paliwa na poziomie 15% zostały nie tylko osiągnięte, ale wręcz nieco przekroczone. Co więcej, znacznie cichsze silniki wykorzystane w tym modelu zwiększają komfort pasażerów na pokładzie i są mniej uciążliwe dla osób mieszkających w pobliżu lotnisk dzięki zmniejszonej emisji hałasu.

Opracowanie oraz wprowadzenie na rynek najcichszego i najwydajniejszego energetycznie samolotu przeznaczonego do lotów na krótki i średni dystans jest kolejnym dowodem na pomyślną współpracę branży lotniczej na szczeblu europejskim. – Europa jest liderem w tej fascynującej branży od pierwszych chwil jej istnienia – mówił Carsten Spohr. – Dzięki nowoczesnym i wydajnym samolotom, takim jak A320neo oraz A350 XWB, wyznaczamy nowe standardy dla naszych pasażerów, a jednocześnie zmniejszamy negatywne skutki dla środowiska oraz, co jest nie mniej ważne, dla osób żyjących w pobliżu lotnisk.

Kolejnym powodem do świętowania jest upłynięcie 40 lat współpracy między Lufthansą 
a Airbusem. Dnia 9 lutego 1976 roku Lufthansa odebrała pierwszy samolot Airbus A300 na lotnisku Hamburg-Finkenwerder. Linie lotnicze działające w ramach Lufthansa Group zamówiły przez 40 lat od Airbusa w sumie 582 samoloty. Lufthansa jest obecnie największym klientem Airbusa i posiada 392 samoloty tego europejskiego producenta, w tym 284 maszyn typu A320 oraz 14 typu A380.

 

Lufthansa Group zamówiła w sumie 166 samolotów A320neo i A321neo. Zostaną one dostarczone w przeciągu kolejnych lat. 60 spośród nich zostanie dostarczone z nowym silnikiem PW1100G-JM produkcji Pratt & Whitney. Silniki oraz ulepszona aerodynamika umożliwiają znaczne zmniejszenie emisji hałasu oraz spalin. Co więcej, A320neo zapewnia o co najmniej 15% wydajniejsze zużycie paliwa w porównaniu do poprzedniej wersji tego modelu. W przypadku obliczania tej wartości dla pojedynczego miejsca, przewaga wydajnościowa zwiększa się do około 20 procent, ponieważ dzięki polepszonemu wykorzystaniu przestrzeni wewnątrz kabiny A320neo zapewnia więcej przestrzeni w przedziale klasy biznesowej oraz dwa dodatkowe rzędy, zawierające w sumie dwanaście dodatkowych miejsc.