Truizmem jest stwierdzenie, że dobry program lojalnościowy powinien dawać uczestnikom wiele konkretnych korzyści, a przy okazji zaskakiwać ich nowymi ofertami. I niby jest to oczywiste, ale kiedy przyjrzymy się różnym programom, to z łatwością dostrzeżemy, że wiele z nich charakteryzuje nadmierna statyka. Mają swoje zasady i niewiele się w nich dzieje. Na drugim biegunie mamy coraz to nowe propozycje, które mają przyciągnąć nowych i zatrzymać dotychczasowych klientów, z reguły realizowane we współpracy z innymi firmami. Nie inaczej jest w LOT-owskim programie Miles & More: dodatkowe mile w klasie biznes, 10 tysięcy mil za zamówienie pakietu biznesowego w sieci Era czy trzy mile za każdą złotówkę wydaną na produkty firmy Wittchen – to tylko niektóre z przykładów dynamizowania programu lojalnościowego naszego narodowego przewoźnika.
Miles & More jest jednym z największych programów lojalnościowych na świecie. Wystartował w 1993 roku, dzisiaj ma około 19 milionów uczestników. Niewątpliwie ogromna jego zaletą jest duża wielobranżowość. Podstawowym sposobem zbierania mil są oczywiście podróże lotnicze, ale wśród partnerów znajdziemy wiele innych firm, choćby hotele, wypożyczalnie samochodów, operatorów telefonii komórkowej, sklepy oraz inne linie lotnicze.
Program oferuje trzy rodzaje mil. Premiowe mogą być przeznaczane na nagrody, zachowują ważność przez okres 36 miesięcy. Statusowe mają wpływ na przyznanie statusu Frequent Traveller lub Senator, przy czym kalkulacja obejmuje mile naliczone w danym roku kalendarzowym, a każda mila statusowa jest też zaliczona jako mila premiowa. Mile Hon Circle mają wpływ na przyznanie najwyższego statusu (o takiej samej nazwie) – to efekt naliczania mil w czasie dwóch kolejnych lat kalendarzowych.
Mile można wykorzystywać na różne sposoby. Jednym z nich jest przeznaczenie ich na bilety – nagrody. I tak na przykład przelot po Europie linią lotniczą, która należy do Miles & More, będzie kosztował w klasie biznes 45 tysięcy mil, zaś do USA – 90 tysięcy mil. Z kolei 75 procent normalnej stawki milowej przeznaczymy na przelot w jedną stronę, np. z Europy do RPA będzie to 45 tysięcy zamiast 60 tys. mil. Podobną zniżkę otrzymamy przy zakupie biletu dla dzieci w wieku 2 – 11 lat.
Bardzo ciekawą koncepcją biletu –nagrody jest możliwość odbycia podróży dookoła świata. Po to, by otrzymać taki specjalny bilet, trzeba mieć 180 tys. mil w klasie ekonomicznej lub 280 tys. mil w klasie biznesowej. Warunkiem jest konieczność zmieszczenia się w dziesięciu odcinkach (9 przesiadek), a przerw w podróży, trwających powyżej 24 godzin, może być co najwyżej siedem.
Kolejne zniżki można otrzymać przy rezerwacji biletów przez Internet. To tzw. Fly Smart – jeśli na dwa tygodnie do dwóch dni przed podróżą zamawia się bilety online, można zaoszczędzić do 46 procent mil premiowych. Na przykład na rezerwacji biletu – nagrody na przelot w obie strony w Europie można zaoszczędzić 13 tysięcy mil premiowych. Istnieje też możliwość wykorzystania mil premiowych do zapłaty podatków i opłat lotniskowych. Przez cały 2010 rok obowiązywał ryczałt w wysokości 15 tysięcy mil.
Senator Premium Award umożliwia uczestnikom o statusie Senator dokonanie rezerwacji miejsca w samolocie z puli dostępnych jeszcze w sprzedaży miejsc, nawet, jeżeli na wybrany rejs nie ma już miejsc dostępnych w ramach oferty biletów – nagród. Z Senator Premium Award mogą oczywiście skorzystać także członkowie HON Circle. Uczestnikom o statusie Senator lub HON Circle przysługuje także zniżka na bilet – nagrodę dla osoby towarzyszącej. Nagroda jest dostępna za 50 procent zwykłej stawki milowej. Jednym z warunków jest to, by pasażer należący do Miles & More odbył podróż wspólnie z osobą towarzyszącą.
Uczestnicy programu mogą korzystać z wypożyczalni samochodów na świecie i otrzymywać oraz wykorzystywać swoje mile. To ponad 5 tysięcy punktów w przypadku firmy Avis, prawie 3,5 tysiąca w przypadku firmy Budget. W firmie Europcar wynajęcie auta na tydzień „kosztuje” od 23 tysięcy mil. Wynajem samochodu z fotelikiem dla dziecka to w firmie Hertz koszt od 30 tys. mil za tydzień.
Tradycyjnie uczestnicy programu lojalnościowego mogą korzystać z ofert hoteli i ośrodków wypoczynkowych. Jest ich cała masa. Na przykład, wynajęcie pokoju dwuosobowego na jedną dobę w hotelu Stafford sieci Kempinski w Londynie, to koszt rzędu 55 tysięcy mil. Oferta „milion mil” to trzy doby w apartamencie nowojorskiego hotelu Mandarin Oriental wraz ze śniadaniem i kolacją dla dwóch osób. Ciekawą inicjatywą wykazała się siec Hilton, za 21 tys. mil możemy zafundować w jej hotelach lekcje gotowania dzieciom w wieku od 7 do 14 lat.
Jeśli już przy dzieciach jesteśmy, to warto wspomnieć o tym, że mile w programie Miles & More można wykorzystywać również na cele charytatywne. I tu propozycji jest sporo, dla nas w Polsce istotna jest możliwość przeznaczania mil na Wioski Dziecięce SOS, które to stowarzyszenie działa już od ćwierćwiecza. Jego celem jest zapewnienie domu każdemu dziecku w ramach tworzenia specjalnych osiedli. Warto też zwrócić uwagę na możliwość pomocy Placówce Wsparcia Dziennego „Jutrzenka w Lublinie”, która służy pomocą zarówno dzieciom, jak i ich rodzicom. Pod stałą opieką „Jutrzenki” znajduje się obecnie 43 dzieci w wieku od 7 do 17 lat. Dziesięć tysięcy mil pozwala opłacić miesięczne wydatki żywieniowe, umożliwia pokrycie miesięcznych wydatków na edukację oraz materiały szkolne lub zapewnia miesięczną opiekę pedagogiczną i psychologiczną.