Zapytaj Piotra. Rezerwacja hotelu w Paryżu…

, Data publikacji:

Na pytania związane z przewozami lotniczymi odpowiada Piotr Kalita, związany z rynkiem przewozów lotniczych od ponad 20 lat.

Sprawdziłem na stronie internetowej ceny w hotelu w Paryżu. Pojawia się w reklamie niska cena, ale gdy próbuję zarezerwować 3 pokoje dostaję komunikat, że nie można zrealizować transakcji. Mogę zarezerwować tylko 1 pokój w cenie promocyjnej, pozostałe 2 są droższe. Dlaczego hotel nie potwierdza ceny na wszystkie pokoje? Czy musze do nich zadzwonić, żeby zarezerwować noclegi?

Paweł

Panie Pawle

Sieci hotelowe, podobnie jak linie lotnicze nie mają ustalonej jednej ceny za dany pokój. Jest kilka poziomów cen uzależnionych od sezonu, długości pobytu, planowanego obłożenia hotelu lub rodzaju pokoju. Dodatkowo sieci hotelowe proponują specjale stawki dla różnych grup gości: klientów korporacyjnych, seniorów, uczestników programów lojalnościowych.

Przy ustalaniu stawek w konkretnych datach używane są specjalne systemy typu „revenue management”, wzorowane na systemach używanych przez linie lotnicze. Na podstawie danych historycznych oraz kilkunastu innych parametrów prognozowane jest obłożenie hotelu oraz szacowane są określone poziomy wpływów.

Dlatego w danym okresie hotel może przeznaczyć do sprzedaży 1 lub 2 pokoje według stawki promocyjnej, która nawet nie pokrywa kosztów hotelu.Celem reklamowania promocyjnych cen jest wzbudzenie zainteresowania potencjalnych klientów. Pozostałe pokoje są dostępne w stawce odpowiednio wyższej, zapewniającej zysk. Taka sytuacja zapewne miała miejsce, gdy dokonywał Pan rezerwacji.

Proszę pamiętać, że systemy rezerwacyjne są dynamiczne i dostępność cen zmienia się. Może Pan spróbować dokonać rezerwacji za kilka dni. Możliwe, że system otworzy promocyjną stawkę na kolejny pokój, ale oczywiście jest to ryzyko leżące po stronie osoby dokonującej rezerwacji. Można oczywiście skonsultować tę sytuację bezpośrednio z hotelem przez telefon. Teoretycznie hotel korzysta z tej samej bazy danych co wyszukiwarka internetowa, ale może mieć większą pulę miejsc w sprzedaży bezpośredniej.