Lotnisko Chopina: Koordynacja rozkładów lotów

Autor tekstu: , Data publikacji:

W nocy z soboty na niedzielę 24/25 marca na Lotnisku Chopina w Warszawie po raz pierwszy w historii wprowadzona zostanie procedura koordynacji rozkładów lotów. Decyzję w tej sprawie wydał w ubiegłym roku prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Koordynację wprowadza się na lotniskach, na których popyt na loty przekracza ich dostępną przepustowość. W Warszawie decyzję o wprowadzeniu koordynacji rozkładów lotów podjęto w związku z przekroczeniami norm hałasu w godzinach 22-6.

-Oczekiwania ze strony linii lotniczych na wykonywanie operacji w nocy są coraz większe. Zarządzający lotniskiem, nie ma skutecznej możliwości ograniczania tych oczekiwań. Wprowadzenie koordynacji jest jedynym środkiem umożliwiającym ograniczenie naruszeń norm ochrony środowiska – tłumaczy Andrzej Ilków, dyrektor Biura Bezpieczeństwa Operacji Lotniczych Lotniska Chopina.

Rolą koordynatora jest przydzielanie czasów na start lub lądowanie samolotu (w terminologii lotniczej nazywa się to „alokacją slotów”) w taki sposób aby efektywnie wykorzystać ograniczania w organizacji lotów i zapewnić płynny przepływ ruchu lotniczego.

-Koordynacja służy zarządzaniu dostępną przepustowością lotniska i zmniejszeniu obciążeń infrastruktury terminalowej oraz dróg startowych w szczytowych okresach natężenia ruchu. Wyrównanie obłożenia prowadzi do zmniejszenia opóźnień i pozwala na bardziej efektywne funkcjonowanie całego lotniska, wyjaśnia Małgorzata Krakowinska z firmy Airport Coordination Limited (ACL), która zgodnie z decyzją prezesa ULC pełni funkcję koordynatora dla warszawskiego portu.

Przyznawanie slotów poszczególnym przewoźnikom odbywa się na podstawie przepisów prawa europejskiego oraz w oparciu o światowe standardy opisane w dokumencie Worldwide Slot Guidelines – International Air Transport Association (IATA).