Nowy system rezerwacyjny PKP Intercity

Autor tekstu: , Data publikacji:

Im wcześniej, tym taniej - bilety na pociąg mają upodobnić się do biletów lotniczych. Taki jest najnowszy pomysł PKP Intercity. Wzorując się na Hiszpanii, zamierza w przyszłym roku wprowadzić nowy system rezerwacyjny.

PKP Intercity chce zdynamizować system sprzedaży. Kupno biletu na pociąg ma przypominać proces rezerwacji biletu lotniczego. Ceny mają być zróżnicowane w zależności od terminu zakupu i obłożenia pociągu, czyli im wcześniej tym taniej i im większy popyt tym drożej.

Prezes PKP Intercity – Janusz Malinowski, odbył niedawno podróż do Hiszpanii, celem przyjrzenia się tamtejszemu systemowi rezerwacyjnemu – Przyglądamy się jak to funkcjonuje m.in. w Hiszpanii, ponieważ chcemy wdrożyć sprawdzone rozwiązanie – mówi. Malinowski rozmawiał także z Hiszpanami na temat nadwyżki ich taboru. – Będziemy ich zapraszać do składania ofert, gdy będziemy organizować przetarg – powiedział prezes PKP Intercity dla portalu turystyka.rp.pl.

Spółka prowadzi także rozmowy z innymi przewoźnikami, by wymienić doświadczenia i odnaleźć najlepsze rozwiązanie dla rynku polskiego. Projekt zakłada możliwość kupna biletów za pomocą nowego systemu, najpóźniej w grudniu 2014. Na naszych torach mają się wtedy pojawić nowe, szybkie pociągi Pendolino.

Pierwszy nowoczesny pociąg trafi do Polski już za niecały miesiąc, kolejne – kilka tygodni później. Maszyny czeka skomplikowany system testów, który ma zakończyć się uzyskaniem świadectwa dopuszczającego do ruchu w Polsce, co nastąpi dopiero w maju 2014.

Kontrakt, jaki zawarła firma Alstom i PKP Intercity obejmuje dostawę 20 pociągów, a jego wartośc wynosi 665 mln euro. Koszty pokrywają także budowę zaplecza technicznego, oraz utrzymanie techniczne pociągów przez 17 lat. Umowa została podpisana w maju 2011 r.

Pendolino mogą rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę, jednak te sprowadzone do Polski nie będą posiadały technologii pozwalającej na szybsze pokonywanie zakrętów. Jak tłumaczą władze PKP Intercity, nie ma to jednak znaczenia, gdyż różnice w pokonywaniu trasy z i bez tej technologii to zaledwie kilkanaście minut, a koszty znacznie by wzrosły.

Pociągi będą więc jeździły z prędkością 200 km/h, by z czasem zwiększyć ją do 220 i 230 km/h. Biorąc pod uwagę stan naszych torów Pendolino pokona trasę Warszawa – Gdańsk w ok. 2 godz. 40 min, Warszawa – Kraków w 2 godz. 15 min, do Katowic pojedzie w 2 godz. 10 min, a do Wrocławia w 3 godz. 30 min.