Ryanair odwołuje rejsy. Jak się zachować?

Autor tekstu: , Data publikacji:

Linia lotnicza odwołała Twój rejs. Jak się zachować, co robić? - odpowiada nasz ekspert ds. przewozów i konferencji Piotr Kalita.

Panie Piotrze

Kupiłem kilka biletów na linie Ryanair, część moich rejsów została anulowana. Niektóre w ostatniej chwili. Linia zaproponowała zwrot pieniędzy, średnio mnie to interesuje, bo nowy bilet na inną linię kosztuje więcej. Jakie prawa mi przysługują?

Marcin

Panie Marcinie

Sytuacje odwołania rejsów nie należą do najszczęśliwszych, szczególnie przy napiętych terminach spotkań służbowych. Tanio nie zawsze oznacza dobrze, można się zastanawiać, czy wybór linii niskokosztowych jest optymalnym rozwiązaniem przy planowaniu podróży biznesowych.

Linie Ryanair odwołały setki rejsów w ostatnich miesiącach oraz zaplanowały kolejne anulacje na nadchodzący sezon. Przyznały wprost, że anulacje rejsów były skutkiem nieodpowiedniego planowania i zarządzania czasem pracy pilotów. Przewoźnik długo zwlekał z umieszczeniem przejrzystej informacji o prawach pasażerów. Dopiero po wezwaniu przez urzędy lotnictwa cywilnego w poszczególnych państwach zostały podane pełne informacje do wiadomości podróżnych.

Pana prawa są uzależnione od przyczyny odwołania rejsu oraz czasu, kiedy został Pan o anulacji powiadomiony.

Anulacja rejsów w ostatniej chwili z przyczyn leżących po stronie linii lotniczej (a zdecydowanie taką sytuacją było nieprawidłowe rozplanowanie czasu pracy pilotów) nakłada na przewoźnika obowiązki wynikające z regulacji unijnych o ochronie praw pasażerów (zwrot kosztów za bilet, zapewnienie opieki, bezpłatna zmiana rezerwacji). Jeśli rejs został odwołany z dużym wyprzedzeniem i został Pan o anulacji poinformowany co najmniej dwa tygodnie wcześniej, odpowiedzialność przewoźnika jest ograniczona, może Pan jedynie liczyć na zwrot pieniędzy za bilet lub zmianę rezerwacji. W przypadku powiadomienia o anulacji w czasie krótszym niż dwa tygodnie przed wylotem odpowiedzialność się zwiększa, ma Pan prawo do zmiany rezerwacji na innego przewoźnika. Przepisy szczegółowo określają czas dotarcia do miejsca przeznaczenia. Zawsze należy wystąpić z reklamacją do linii lotniczej.

Trochę inaczej przedstawia się sytuacja, jeśli lot liniami Ryanair był częścią pakietu turystycznego. W tym przypadku biuro podróży (jako organizator wycieczki) jest zobowiązane do zaaranżowania alternatywnego połączenia, koszt nie może być przeniesiony na pasażera.

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji