Zapytaj Piotra. Jak się ustrzec overbookingu?

Autor tekstu: , Data publikacji:

Co to jest overbooking i jak się przed nim ustrzec? Na te pytania odpowiada nasz ekspert w dziedzinie podróży nie tylko służbowych Piotr Kalita.

Kupiłem bilety dla siebie i rodziny na wakacje. Lecimy do Kalifornii przez Frankfurt. W ubiegłym roku, kiedy lecieliśmy na tej samej trasie, było zamieszanie przy odprawie. Jedna rodzina z dziećmi została na lotnisku, podobno nie było dla nich miejsc. Musieli lecieć następnym samolotem. Jak mogło dojść do takiej sytuacji? Przecież mieli wykupione bilety. Czy można uniknąć takiego problemu?

Michał

Panie Michale

Sytuacja, którą Pan opisał, to overbooking, czyli potwierdzenie przez linię lotniczą liczby rezerwacji przekraczającej fizyczną liczbę foteli w samolocie. Jest kilka przyczyn takiego procederu, przede wszystkim chodzi o maksymalizację zysków oraz ograniczenie strat przewoźnika związanych z pasażerami no-show. Na każdy rejs z różnych powodów nie zgłasza się kilku pasażerów. Podróżni mogą nie zdążyć na lotnisko, spóźnić się do kontroli bezpieczeństwa, zmienić plany biznesowe w ostatniej chwili, odwołać podróż z przyczyn zdrowotnych czy osobistych. Często pasażerowie tranzytowi nie realizują kolejnego połączenia, ponieważ pierwszy samolot jest znacznie opóźniony.

W tej sytuacji wiele foteli leci pustych. Jest to klasyczny przykład utraconej korzyści, ponieważ drugi raz nie można sprzedać tego samego miejsca w samolocie, który już odleciał. Jednocześnie wciąż istnieje popyt na dany rejs, listy oczekujących są długie i chętnych przybywa. Dlatego przewoźnicy dopuszczają możliwość powstania overbookingu poprzez sprzedaż dodatkowych, wirtualnych miejsc.

Liczba pasażerów no-show jest dokładnie monitorowana. Na podstawie danych historycznych dokonywane są estymacje dopuszczalnego przekroczenia pojemności rejsu (od kilku do nawet kilkunastu miejsc). Niektóre linie prowadzą dosyć agresywną politykę overbookingu, inne są bardzo zachowawcze. W przypadku odmowy przyjęcia na pokład pasażerom przysługuje kompensata zgodnie z przepisami unijnymi (rozporządzenie 261/2004).

Proponuję dokonać odprawy online jak najwcześniej i wydrukować karty pokładowe. Tradycyjne linie lotnicze pozwalają na odprawę 24 godziny przed wylotem, linie niskokosztowe nawet na 30 dni wcześniej.

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji