System ILS – Instrument Landing System – jest urządzeniem, a dokładniej radiowym systemem nawigacyjnym, wspomagającym lądowanie samolotów w ograniczonej widoczności. ILS podzielono na trzy kategorie. Pierwsza, która miejmy nadzieje niebawem zostanie uruchomiona na lotnisku w Modlinie, zakłada możliwość bezpiecznego lądowania, jeśli podstawa chmur znajdzie się co najmniej na wysokości 60 metrów, a widzialność na pasie wyniesie co najmniej 600 metrów.
Druga kategoria, którą jako jedyne w Polsce posiada Lotnisko Chopina w Warszawie, umożliwia lądowanie, kiedy podstawa chmur będzie na wysokości nie przekraczającej 30 metrów, a widzialność na pasie startowym wyniesie co najmniej 400 metrów. Trzecią kategorię podzielono na trzy podkategorie, z której ostatnia daje możliwość lądowania przy zerowej widoczności i jest wykorzystywana głównie przez lotnictwo wojskowe.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła niedawno obloty systemu ILS w Modlinie. Wykorzystuje do tego celu swój samolot L-410 Turbolet, z powodu kolorowego umaszczenia zwany „papugą”. Po zakończeniu testów i przyznaniu kategorii pierwszej, rozpocznie się kolejny cykl oblatywania kategorii drugiej, do której docelowo zmierza lotnisko w Modlinie.
W ubiegłym roku, z powodu licznych mgieł spowodowanych położeniem lotniska w pobliżu mokradeł, samoloty musiały zawracać znad Modlina i lądować na lotnisku Chopina w Warszawie. Części tych utrudnień udałoby się zapobiec, gdyby już wtedy w Modlinie był ILS. Najbardziej niezadowolone z powodu strat były linie Wizz Air, które przeniosły część lotów na Okęcie.
– Żałujemy, że lotnisko w Modlinie nie wywiązało się z obietnicy posiadania w pełni sprawnego systemu ILS do obsługi zimowych połączeń. Lotnisko w Modlinie musi wziąć odpowiedzialność za wszystkie koszty, poniesione z powodu utrudnień, z którymi borykali się pasażerowie od października 2012 – powiedział Daniel de Carvalho z Wizz Air.
– Przepisy dotyczące instalacji ILS na nowych lotniskach są takie same w całej UE i nigdzie w Polsce nie zostało jeszcze otwarte lotniska posiadające ten system. Decyzje o instalacji zazwyczaj podejmuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i może być on zamontowany dopiero wtedy gdy lotnisko już funkcjonuje – tłumaczyła Magdalena Bojarska, rzecznik prasowy Portu Lotniczego w Modlinie.
Wszystko wskazuje na to, że system ILS 1 zostanie udostępniony w połowie sierpnia.