Barajas – lotnisko z korridą w tle

Autor tekstu: , Data publikacji:

Miejsce z historią

Historia portu Barajas rozpoczęła się w 1928 roku, kiedy to rząd hiszpański zaproponował utworzenie siatki połączeń powietrznego transportu, z bazą główną zlokalizowaną w Madrycie.

Aby tak się stało, stolica potrzebowała nowego, dużego lotniska, zamiast dotychczasowych dwóch małych, używanych przez linie UAE i Iberia latających do Sewilli i Barcelony.

Na lokalizację nowego lotniska wybrano tereny o powierzchni 330 hektarów położone w pobliżu miasteczka Barajas. Lotnisko rozpoczęło swoją działalność 22 kwietnia 1931 roku. Do końca 1933 roku linia Lineas Postales Espanolas rozpoczęła loty do Barcelony. W latach trzydziestych XX wieku otworzono pierwsze połączenia międzynarodowe. W 1940 roku trawiastą powierzchnię pasa startowego zastąpiono nawierzchnią betonową, a pod koniec dekady lotnisko było już wyposażone w trzy nowoczesne pasy startowe.

W 1950 roku lotnisko Barajas zwiększyło liczbę pasów startowych do pięciu, stając się jednym z najnowocześniejszych lotnisk w Europie, odprawiającym rocznie 500 000 pasażerów. Cztery lata później, w 1954 roku, wystartował z Barajas pierwszy samolot, który obrał kurs za Atlantyk. W 1970 roku, wraz z nastaniem ery jumbo jetów, coroczna liczba odprawianych pasażerów przekroczyła 10 milionów. W XXI wiek lotnisko wkroczyło, przeprowadzając największą w swej historii rozbudowę. Powstał wtedy nowy budynek terminalu pasażerskiego T4 oraz dwa nowe pasy startowe. Inauguracja miała miejsce 5 lutego 2006 roku.