Francuski łącznik, czyli wszystko o lotnisku Charles’a de Gaulle’a w Paryżu

Autor tekstu: , Data publikacji:

Strefy Sky Priority

Dla osób często podróżujących i będących członkami jednego z programów lojalnościowych sojuszu Skyteam sporym ułatwieniem są strefy Sky Priority, gdzie pasażerowie Klasy Pierwszej i Biznes mogą skorzystać z przyspieszonej kontroli bezpieczeństwa (fast track). W ostatnim czasie zdarzyło mi się dwa razy przesiadać na CDG i z mojego doświadczenia wiem, że tak jak ma to miejsce w wielu hubach, minimalny czas połączenia (tzw. MCT) lepiej traktować tu z przymrużeniem oka. Na CDG, w zależności od trasy, rodzaju kontroli bezpieczeństwa, położenia terminali i odległości między nimi, czas ten wynosi 60-90 minut. Aéroports de Paris odmawia podania oficjalnego MCT dla paryskiego lotniska. W przypadku jednego z połączeń doradzono mi nawet, że szybciej będzie, jeśli wyjdę ze strefy odlotów do części ogólnodostępnej i ponownie przejdę kontrolę bezpieczeństwa. Pasażerowie Klasy Pierwszej linii Air France, a jest ich około 150 każdego dnia, mogą skorzystać z prywatnej asysty na terenie lotniska. Są przewożeni z samolotu do saloniku lotniskowego specjalną limuzyną.

de gaulle odprawa

Nowoczesne saloniki i sklepy

W nowej Hali M w Terminalu 2E mieści się salonik biznesowy Air France o powierzchni 3 tys. mkw., w którym znajdują się restauracja, miejsca do pracy (a także strefy zabaw dla dzieci) oraz robiące wrażenie gigantyczne okna od podłogi do sufitu z widokiem na lotnisko. Problem w tym, że Hala M, do której można dotrzeć nowoczesnym pociągiem elektrycznym i w której mieszczą się sklepy znanych marek (m.in. Bulgari, Burberry, Cartier, Dior, Gucci, Hermes oraz Prada), znajduje się na samym końcu lotniska i ze względu na koszty czynna jest jedynie w godzinach 5.30-14:30. Aby zadowolić sklepikarzy, władze lotniska zdecydowały, że z Hali M odlatywać będą potencjalnie zamożniejsi pasażerowie, ale i tak przez większość dnia hala i jej obszerny salonik stoją zamknięte dla podróżnych. Być może w przyszłości miejsce to zostanie ściślej zintegrowane z resztą lotniska, ale do tego czasu wspaniała strefa handlowa Hali M oraz najnowocześniejszy salonik na lotnisku są mało znane większości pasażerów.

Kiedy CDG Express?

To jedno z większych wyzwań dla paryskiego portu – lotnisko zaprojektowane i wybudowane w ubiegłym stuleciu musi spełniać wymogi XXI w. Dodatkowe środki bezpieczeństwa, tłumy pasażerów, a także obsługujące ich setki linii lotniczych sprawiły, że port cały czas się rozbudowuje. Jednak te godne pozazdroszczenia rozmiary i coraz większa przepustowość muszą iść w parze z odpowiednim zarządzaniem i byciem przyjaznym dla pasażerów, a każdy nowy element infrastruktury powinien działać w idealnej harmonii z resztą lotniska. Obecnie priorytetem dla władz lotniska im. Charles’a de Gaulle’a jest stworzenie szybkiej linii kolejowej CDG Express, łączącej port z centrum Paryża. Trzeba przyznać, że plany są ambitne – prace konstrukcyjne ruszą w 2017 r., a linia ma zostać uruchomiona w roku 2023. Tak jak w przypadku większości lotnisk przesiadkowych CDG ciągle się zmienia, udowadniając, że nie ma zamiaru osiąść na laurach.

de gaulle

Dziesięć cech DOBREGO HUBU

1. Bogaty wybór połączeń
2. Minimalne czasy połączeń
3. Szybki transport pomiędzy terminalami
4. Czytelne i zrozumiałe oznakowanie
5. Wygodne saloniki w odpowiednich miejscach
6. Płatne saloniki dla pasażerów bez kart członkowskich
7. Darmowe Wi-Fi i ogólnodostępne gniazdka elektryczne
8. Wiele miejsc siedzących
9. Hotele/ boksy do spania w strefie odlotów
10. Różnorodne bary i restauracje

● CDG W LICZBACH

● 2. najbardziej ruchliwe lotnisko w Europie
● 8. najbardziej ruchliwe lotnisko na świecie
● 4 pasy startowe
● 9 terminali pasażerskich
● 180 linii lotniczych
● 315 obsługiwanych destynacji
● 61,6 mln pasażerów rocznie
● 3,257 ha – obszar, jaki zajmuje CDG
● do 25 tys. połączeń tygodniowo w ciągu dwóch godzin od przybycia na CDG
● 54,7% – ruch generowany przez Air France
● 6,5% – ruch generowany przez Easyjet
● 2,8% – ruch generowany przez Lufthansę
● 1,5% – ruch generowany przez Delta Airlines

Sklepy i inne

Na CDG podróżujący biznesmeni mają do dyspozycji wiele sklepów i punktów usługowych:

● 391 sklepów, barów i restauracji
● 50 tys. mkw. powierzchni handlowej

Rocznie sprzedaje się tu:

● 600 tys. pamiątek z wieżą Eiffla
● 1 mln butelek wina
● 400 tys. butelek szampana
● 400 tys. serów
● 250 tys. porcji foie gras

Dodatkowo na CDG znajdują się sklepy luksusowych marek, takich jak Dior, Gucci i Hermes, oraz delikatesy firm Laduree, Caviar House oraz Prunier.