Lotnisko jest własnością Beijing Capital International Airport Company Limited i jest kontrolowane przez państwo. Znajduje się 32 kilometry na północny wschód od centrum miasta, w enklawie Chaoyang District. Może obsłużyć aż 75 milionów pasażerów rocznie!
Azjatycki gigant
Zostało oddane do użytku w 1958 roku, a kiedy w 1999 roku podjęto decyzję o jego rozbudowie, stało się najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Azji – zarówno pod względem ruchu pasażerskiego, jak i całkowitego natężenia ruchu. Pod względem ruchu towarowego, port lotniczy w Pekinie także uplasował się wysoko, bo zajmuje aż 14 miejsce wśród lotnisk świata.
Beijing Capital International Airport jest głównym ośrodkiem linii lotniczych Air China, flagowego przewoźnika Chińskiej Republiki Ludowej, który oferuje połączenia do 120 miejsc. Hainan i China Southern Airlines również używają tego portu, jako głównego węzła komunikacji. Ma trzy nowoczesne terminale, na jego terenie znajdują się liczne sklepy, restauracje i miejsca, w których pasażerowie mogą wypocząć po długim locie z Europy czy Ameryki.
Terminal XXI wieku
Najbardziej spektakularnym miejscem na pekińskim lotnisku jest Terminal numer 3. Nowoczesny i gigantyczny – powstał, aby sprostać rosnącemu natężeniu ruchu przed olimpiadą w stolicy Chin w 2008 roku.
Budynek, zaprojektowany w pracowni Normana Fostera, jest pierwszym na świecie, którego powierzchnia przekroczyła milion metrów kwadratowych. Terminal 3 w Pekinie jest tak duży, że aby uzyskać podobną powierzchnię, trzeba by było połączyć wszystkie budynki londyńskiego lotniska Heathrow (łącznie z nowym terminalem numer 5) i jeszcze dodać 17%!
Posiada on główny terminal pasażerski (Terminal 3C), dwa satelitarne pirsy (Terminal 3D i 3E), pięć kondygnacji naziemnych i dwie podziemne. Nie użyto w nazewnictwie liter A i B, żeby uniknąć pomyłek z Terminalami 1 i 2. Terminal 3C jest przeznaczony do lotów krajowych, terminal 3E obsługuje loty międzynarodowe, natomiast Terminal 3D, zwany „Olympics Hall”, który obsługiwał loty czarterowe w czasie Igrzysk Olimpijskich, dziś jest wykorzystywany przez loty międzynarodowe.
Jak smok i żółw
Ogromna hala odlotów ma kształt smoka – uznawanego w Chinach za symbol władzy. Przed nią znajduje się mniejsza konstrukcja przypominająca ogromnego żółwia – bedącego w tym rejonie świata symbolem długowieczności. Również długość tego obiektu – 3,25 km – robi na podróżnych oszałamiające wrażenie. Poza niesamowitymi rozmiarami, zarówno sama bryła jak i najbliższe otoczenie budynku są godne podziwu. Delikatne kształty obiektu idealnie komponują się z rozplanowaniem komunikacji. Do hali odlotów trzeba dojechać pociągiem, który mknie wśród krzewów kolorowych róż.
Wśród obiektów należących do Terminalu 3 znajduje się także parking na 7 tysięcy samochodów oraz futurystyczna stacja nowo wybudowanej kolejki, przykryta szklaną kopułą. Budżet tej inwestycji przekroczył 3,5 mld dolarów.
Autostradą na lotnisko
Port lotniczy w Pekinie jest obsługiwany przez Airport Express, linię metra, która kursuje od Terminala 3 do Terminala 2, a następnie do centrum z przystankami w Sanyuanqiao i Dongzhimen. Została otwarta 19 lipca 2008 roku, podczas Olimpiady. Podróż z lotniska do miasta trwa 16–20 minut. Lotnisko oferuje sześć różnych tras autobusów do i z różnych punktów w Pekinie, takich jak m.in. Xidan, Fangzhuang, dworzec kolejowy, Zhongguancun i Nanyuan. Można z niego też pojechać autobusem do Tiencin i Qinhuangdao.
Warto wiedziec:
Beijing Capital International Airport
Beijing Shoudu Guoji Jichang,
155 Dongsi Xi Dajie, Beijing 100621
Kod IATA: PEK; KodICAO: ZBAA
http://en.bcia.com.cn
Główni przewoźnicy:
Air China, Oneworld, Star Alliance.
Zakupy:
Pasażerówie odlatujący z Pekinu mogą zrobić zakupy w jednym z licznych markowych sklepów, takich jak Silan Silk, Chanel, Salvatore Ferragamo czy Mont Blanc. Ceny oferowanych w strefie bezcłowej kosmetyków, uchodzą za jedne z najtańszych w Azji.
Połączenia z lotniskiem:
Airport Expressway to płatna droga, która biegnie od północno-wschodniej Trzeciej Obwodnicy w Sanyuanqiao bezpośrednio do Terminali 1 i 2. Została zbudowana w latach 90 XX wieku i służy jako główne połączenie drogowe z miastem. Airport Expressway 2, otwarta w 2008 roku, biegnie na wschód od Yaojiayuan Lu do wschodniej Piątej Obwodnicy i następnie na północ
do Terminalu 3.