Amsterdam Schiphol, czyli pomysł na najlepsze lotnisko

Autor tekstu: , Data publikacji:

Po modernizacji lotnisko Schiphol będzie posiadało pięć centralnych stref bezpieczeństwa, z których jedna – przeznaczona dla pasażerów ze strefy Schengen – jest już otwarta. Trzy kolejne będą stworzone do obsługi połączeń bezpośrednich, a pozostałe dwie przewidziano dla pasażerów tranzytowych. W zmodernizowanej strefie również nie brakuje odniesień do natury – w miejscach, które już otwarto, znajdziemy m.in. bujną roślinność, drewniane panele sufitowe oraz nastrojowe oświetlenie.

Całą sekcję zaprojektowano tak, aby doświadczeni podróżni mogli z łatwością ominąć osoby potrzebujące więcej czasu przy kontroli bagażu podręcznego. Bagaż, który wymaga dodatkowej kontroli, przepuszczany jest przez specjalną maszynę (nie po raz drugi przez tę samą), aby nie spowalniać całego procesu. Poza tym podczas skanowania ciała pasażerowie mogą nie tracić z oczu swoich rzeczy osobistych.

Schiphol Security Service 4

Luksus w tranzycie

Władze lotniska chcą, aby kolejki do kontroli bezpieczeństwa w szczytowych okresach nie przekraczały 5 min dla pasażerów klas premium i 10 min dla pozostałych.

– To absolutne maksimum. Oczywiście czas ten powinien być zdecydowanie krótszy i jestem pewien, że dzięki nowej koncepcji będzie to możliwe – mówi Nijhuis. – Scentralizowanie punktów kontroli bezpieczeństwa ma na celu skrócenie czasu oczekiwania dla pasażerów tranzytowych – przekonuje. Minimalny czas oczekiwania na kolejny lot w przypadku rejsów międzykontynentalnych wynosi obecnie 50 min. Niektórzy pasażerowie są zdania, że to zbyt krótko, by zarówno pasażer, jak i jego bagaż zdążyli na następne połączenie. Nijhuis przyznaje, że może to stanowić pewien problem.

– Trudno dać stuprocentową gwarancję, że pasażer i jego bagaż zawsze zdążą na kolejny lot, ponieważ w grę wchodzą również inne, niezależne od nas czynniki, takie jak warunki pogodowe – wyjaśnia. – Większą szansę na dotarcie na kolejny lot ma pasażer, ponieważ procedura sortowania bagażu jest nieco bardziej czasochłonna, choć podczas rozładunku walizki pasażerów tranzytowych zawsze mają pierwszeństwo. Z naszego doświadczenia wiemy, że podróżni czują się pewniej, gdy mają co najmniej 75 min na kolejne połączenie i w rozkładach lotów KLM zwykle stosuje się taki czas – dodaje Nijhuis.
– Odsetek osób, które nie docierają na kolejny lot, to zaledwie 0,2 proc., dlatego sądzę, że radzimy sobie nader dobrze – przekonuje Koopmans.

Z danych firmy OAG wynika, że w latach 2013-14 średnio 85 proc. odlotów z Schipholu odbyło się bez opóźnień.

Nowe rozwiązania

Po zakończeniu modernizacji stref kontroli bezpieczeństwa rozpoczną się prace renowacyjne sekcji, w których znajdują się bramki odlotów. Potrwa to prawdopodobnie około roku. KLM wdraża również rozwiązania, które mają ułatwić pasażerom poruszanie się po lotnisku i szybkie załatwianie formalności przed odlotem. W różnych punktach portu zainstalowano samoobsługowe kioski tranzytowe, w których pasażerowie mogą wydrukować kartę pokładową lub wprowadzić zmiany w swoim kolejnym locie. Dodatkowo w trzech centrach tranzytowych i dwóch salonikach biznesowych swoją pomoc oferują pracownicy linii.

Skyline auto_25 x 18_300dpi

Linia KLM postanowiła także wykorzystać popularność smartfonów.
– Wprowadzamy nowe usługi na telefony komórkowe, umożliwiające pasażerom spersonalizowanie ich podróży – mówi Koopmans. – Testujemy właśnie usługę, za której sprawą pasażerowie będą mogli sprawniej poruszać się po lotnisku. Dowiedzą się z niej m.in., jak daleko znajduje się następna bramka i ile wynosi przybliżony czas oczekiwania na kontrolę bezpieczeństwa. W przyszłości pasażerowie będą mogli również za pomocą telefonu dokonywać zmian w kolejnym etapie swojej podróży.

Modernizacja nie ominęła również saloniku Crown – flagowego obiektu holenderskiego przewoźnika (mimo trwających prac pozostaje on otwarty). Po renowacji jego powierzchnia z obecnych 3,6 tys. mkw. zwiększy się niemal dwukrotnie.

– Teraz jest to całkiem wygodny salonik, ale sądzimy, że może być jeszcze lepszy – mówi Koopmans. – Odkąd staliśmy się linią tranzytową, to zrozumiałe jest, że chcemy przyciągnąć na amsterdamskie lotnisko jak najwięcej pasażerów, oferując im coś wyjątkowego. To ogromny projekt, który zajmie dwa lata, ale po jego ukończeniu będziemy posiadać jeden z najlepszych saloników na świecie. W tym celu przewoźnik zatrudnił holenderską firmę projektową Concrete, której portfolio obejmuje takie obiekty, jak np. hotel W London czy Citizen M.

Cóż dodać, na lotnisku Schiphol wiele się dzieje i jedno jest pewne: pasażerowie tu lądujący mogą zapomnieć o nudzie.

Schiphol w liczbach
● 4. co do wielkości europejski port lotniczy
● 5 pasów startowych
● 87 restauracji
● 111 sklepów
● 40 proc. – odsetek pasażerów tranzytowych
● 65-70 proc. – odsetek pasażerów tranzytowych linii KLM
● 323 rejsy bezpośrednie
● 40 tys. połączeń oferowanych przez KLM i Skyteam
● 650 tys. mkw. – powierzchnia terminalu
● 52,6 mln pasażerów obsłużonych w 2013 r.
● 1,5 mln euro – dzienne inwestycje w lotnisko w latach 2014-16