Bilet na lot długodystansowy w Klasie Biznes kosztuje od 10 do 15 tysięcy złotych w obie strony. Dlatego, aby nieco obniżyć koszt podróży, coraz więcej podróżujących biznesmenów decyduje się na lot w kabinie Premium Economy. Klasa ta to rodzaju kompromis między luksusem i wygodą podróży w biznesie i tanią, acz mało wygodną, Klasą Ekonomiczną. Kupując bilet w Premium Economy, możemy liczyć na takie udogodnienia, jak pierwszeństwo przy procedurach lotniskowych, lepsze posiłki na pokładzie, a w niektórych przypadkach również darmowy dostęp do saloników lotniskowych oraz wygodniejsze fotele.
U większości przewoźników Premium Economy nie oznacza już tylko fotela z większą przestrzenią na nogi, ale osobny produkt z wieloma udogodnieniami. Dobra wiadomość: w tym roku klasa ta ma zagościć na pokładach linii American Airlines i Delta, a wieść niesie, że również przewoźnicy z Bliskiego Wschodu rozważają wprowadzenie do swojej oferty produktu Premium Economy. Czy jednak warto dopłacać za miejsce w tej klasie, skoro jest to nadal rozwiązanie budżetowe? Poniżej prezentujemy ofertę 17 przewoźników, oferujących Premium Economy na pokładach swoich maszyn. Wybór należy do was…
POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT
Klasa Premium Economy w liniach LOT oznacza znacznie podwyższony standard za przystępną cenę. Jej najnowsze wydanie
możemy spotkać w samolotach Boeing 787 Dreamliner. Pasażerowie mogą tu korzystać z bogatego menu (dwa dania w ciągu lotu do wyboru plus przekąski między serwisami oraz bogaty wybór napojów, w tym alkoholi). Serwis jest podawany na porcelanowych naczyniach.
Do dyspozycji pasażerów są komfortowe, rozkładane fotele – z zagłówkami i podnóżkami o szerokości 43 centymetrów. Do tego indywidualny ekran o przekątnej 10,6 cala, którym steruje się przy pomocy pilota umieszczonego w podłokietniku. Przy każdym fotelu znajdują się też m.in.: port USB, gniazdko elektryczne i słuchawki z redukcją szumów. Wyposażenie pokładowe to m.in. kosmetyczka, zagłówek, koc i poduszka, słuchawki. W przypadku lotów dalekodystansowych odległość między rzędami foteli wynosi w Premium Economy 38 centymetrów. W każdym z ośmiu dreamlinerów znajduje się 21 foteli w Klasie Premium Economy, które są ustawione w wydzielonej części kabiny w trzech rzędach w układzie: 2:3:2. Dodatkowo pasażerowie podróżujący w tej klasie mają zapewniony priorytetowy check-in i fast track na Lotnisku Chopina w Warszawie, czyli w hubie LOT-u.
AIR CANADA
Pasażerowie Klasy Premium Economy otrzymują pierwszeństwo przy procedurach lotniskowych, a w samolocie powitalnego drinka i ciepły ręcznik. Do tego darmowe wino, piwo i inne alkohole oraz posiłki premium, serwowane na porcelanowej
zastawie. Podobnie jak w większości linii można tu także nadać dwie walizki (każda do 23 kilogramów).
Kabina samolotu Boeing 787-8 posiada trzy rzędy foteli typu premium economy w układzie 2-3-2 (w Klasie Ekonomicznej 3-3-3). Fotele premium oferują sporo miejsca na nogi (blisko 18 centymetrów więcej niż w Klasie Ekonomicznej) i wyglądają całkiem gustownie. Każdy pasażer ma dostęp do systemu rozrywki pokładowej (11-calowe ekrany; w Klasie Ekonomicznej 9-calowe) i gniazdka elektrycznego. Miłym akcentem jest kosmetyczka, w której znalazły się skarpetki, opaska na oczy, szczoteczka i pasta do zębów oraz zatyczki do uszu. Kolejny plus za wygodne podnóżki.
● Szerokość: 46-51 centymetrów
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 18 centymetrów
AIR FRANCE
Pasażerowie linii Air France mogą korzystać z opcji pierwszeństwa przy procedurach lotniskowych i odpłatnego dostępu do saloników. Mogą także wejść bez kolejki na pokład i szybciej odebrać bagaż po wylądowaniu.
Najnowszy fotel Klasy Premium Economy francuskiego przewoźnika zainstalowano na pokładach boeingów 787. Oferuje on o 40 procent więcej miejsca na nogi niż w Klasie Ekonomicznej i posiada konstrukcję skorupową, dzięki czemu po jego rozłożeniu nie zabieramy miejsca pasażerom podróżującym za nami. Premium Economy à la Air France to także bezpłatne kosmetyczki podróżne, 12-calowe ekrany systemu IFE oraz specjalne rowki w składanym stoliczku, w których można umieścić tablet.
● Szerokość: 48 centymetrów
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 130 stopni
AIR NEW ZEALAND
Idąc pod prąd obecnym trendom, nowozelandzki przewoźnik postanowił, że do listopada bieżącego roku innowacyjne fotele Spaceseat (montowane na pokładach maszyn B777-300) zostaną zastąpione znacznie bardziej konwencjonalnym produktem. Nowe fotele pojawią się we wszystkich maszynach typu B787-9, B777-200 oraz B777-300 w układzie 2-3-2 oraz 2-4-2.
Pasażerom nadal będą przysługiwać takie udogodnienia, jak: pierwszeństwo przy odprawie, odbiorze bagażu i wejściu na pokład, kosmetyczki podróżne, a także ponadstandardowe posiłki i bezpłatne wino.
● Szerokość: 49 centymetrów
● Miejsce na nogi: 104 centymetry
● Odchylenie oparcia: 23 centymetry
AMERICAN AIRLINES
Klasa Premium Economy AA zadebiutowała w tym roku na pokładach maszyn B787-9s i B777-200s. Początkowo można było z niej skorzystać jedynie na trasach z Dallas do Madrytu, Paryża, São Paulo i Seulu, ale pod koniec tego roku będzie ona dostępna także w samolotach obsługujących trasy z Los Angeles do Tokio, Auckland i Sydney. W cenę biletu wliczona jest szybsza odprawa, kontrola bezpieczeństwa, wejście na pokład i odbiór bagażu, a także bardziej wyrafinowane posiłki i alkohol. Do tego przestronne fotele, słuchawki redukujące hałas, kosmetyczki podróżne oraz port USB do ładowania urządzeń mobilnych. Klasa Main Cabin Extra nie zniknie z oferty AA.
● Szerokość: 48 centymetrów
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 12-15 centymetrów
ANA
Bagaż nadawany przez pasażerów Klasy Premium Economy linii ANA otrzymuje przywieszkę pierwszeństwa sojuszu Star Alliance. Podróżni zyskują także dostęp do saloniku lotniskowego japońskiego przewoźnika. Klasa Premium Economy na pokładach B777-300ER mieści się w osobnej kabinie o układzie siedzeń 2-4-2. Fotele oferują sporo miejsca na nogi. Są one także o 10 procent szersze. Taki sam produkt znajduje się w maszynach Boeing 787, należących do floty ANA. Każdy fotel posiada podpórkę pod uda, podnóżek, ekran IFE o przekątnej 10,6 cala, gniazdko elektryczne, port USB oraz gniazdo do podłączenia urządzeń Apple. Pasażerowie mogą także zamówić darmowe wino musujące i desery takie same jak w Klasie Biznes.
● Szerokość: 47-49 centymetrów
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 21-24,5 stopnia
BRITISH AIRWAYS
Klasa Premium Economy brytyjskiego przewoźnika nosi nazwę World Traveller Plus i mieści się w osobnej kabinie. Najnowsze jej wydanie znajdziemy w maszynach B787, A380 oraz B777. Odległość między fotelami (95 centymetrów) jest o 17 centymetrów większa od zwykłej Klasy Ekonomicznej, natomiast sam fotel jest jedynie o 2,5 centymetra szerszy od standardowej propozycji (46 centymetrów).
Nowsze fotele posiadają podnóżek i zagłówek ze skrzydełkami, a także ekran o przekątnej 10,5 cala, którym można sterować za pomocą pilota umieszczonego w podłokietniku. Dodatkowo pasażerowie otrzymują kosmetyczki, w których znajdują się wygodne skarpety, opaska na oczy, zatyczki do uszu oraz szczoteczka i pasta do zębów.
● Szerokość: 47 centymetrów
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 18-20 centymetrów
CATHAY PACIFIC
Pasażerowie Klasy Premium Economy podróżujący samolotami Cathay Pacific witani są na pokładzie kieliszkiem szampana. Najnowszy model fotela w tej klasie zainstalowano na pokładach nowych maszyn Airbus 350, które obsługują m.in. trasę Hongkong – Londyn-Gatwick. W porównaniu do standardowej Klasy Ekonomicznej fotel wyposażono w większe składane stoliczki oraz 10,6-calowe ekrany dotykowe ze słuchawkami redukującymi hałas. Nie zapomniano także o bezpłatnych kosmetyczkach podróżnych i smacznych posiłkach.
● Szerokość: 47-49 centymetrów
● Miejsce na nogi: 96,5-101,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 20-23 centymetrów
CHINA AIRLINES
Pasażerowie rezerwujący lot na pokładzie maszyn Boeing 777-300ER, należących do tajwańskiego przewoźnika China Airlines, mają do dyspozycji osiem rzędów foteli typu premium economy w układzie 2-4-2. Wśród udogodnień w tej klasie znajdziemy tu m.in. podpórkę pod uda, ekran IFE o przekątnej 12,1 cala, uchwyt na butelkę oraz port USB. Uwagę zwracają gustowne dodatki inspirowane chińską kulturą, a w samej Klasie Premium Economy ściany wyłożone materiałem drewnopodobnym.
● Szerokość: 48 centymetrów
● Miejsce na nogi: 99 centymetrów
● Odchylenie oparcia: 118 stopni
DELTA AIR LINES
Linie Delta chcą wprowadzić nową Klasę Premium Select na trasach dalekiego zasięgu pod koniec bieżącego roku. Dotychczas przewoźnik oferował jedynie produkt o nazwie Delta Comfort+ z dodatkową przestrzenią na nogi. Nowy fotel będzie posiadał regulowane podpórki na uda, podłokietniki i zagłówki, ekrany IFE o przekątnej 13,3 cala (w Klasie Ekonomicznej 9 cali) oraz własne gniazdko elektryczne.
Przewoźnik nawiązał współpracę z marką Westin, która dostarczy na pokłady miękkie koce Heavenly, a także z firmą Malin and Goetz, której produkty znajdą się w kosmetyczkach podróżnych Tumi. Na pokładach dostępna będzie bezpłatnie kawa Starbucks oraz piwo rzemieślnicze i inne napoje alkoholowe. Posiłki będą serwowane na zastawie stołowej marki Alessi.
Na lotnisku pasażerowie Klasy Premium Select będą mogli skorzystać z pierwszeństwa przy kontroli bezpieczeństwa, wejściu na pokład i odbiorze bagażu. Produkt początkowo będzie dostępny na pokładach najnowszego modelu A350, a nieco później w kabinach maszyn B777, A330 i B767.
● Szerokość: 48 centymetrów
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 18 centymetrów
EVA AIR
Tajwańska linia lotnicza była jednym z pionierów Klasy Premium Economy (o nazwie Elite Class). Podróżni wybierający ten produkt mogą liczyć m.in. na port USB i gniazdko elektryczne przy fotelu, nastrojowe oświetlenie i 11-calowy ekran dotykowy systemu IFE. Każdy pasażer otrzymuje kosmetyczkę z przyborami toaletowymi i kosmetykami marki Escents, a także miękki koc i poduszkę. Posiłki serwowane są na porcelanowej zastawie, a w cenę biletu wliczone są napoje alkoholowe i bezalkoholowe.
● Szerokość: 49,5 centymetra
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 20 centymetrów
JAPAN AIRLINES
Fotele kapsułowe w Klasie Sky Premium linii JAL oferują pasażerom dużą przestrzeń między rzędami i posiadają podpórki pod uda oraz zagłówki ze skrzydełkami. Każde miejsce wyposażono w 12,1-calowy ekran dotykowy, który można obsługiwać za pomocą pilota, oraz w gniazdko elektryczne. Atutem jest darmowy dostęp do saloników lotniskowych w portach Tokio-Haneda i Narita oraz na londyńskim Heathrow.
● Szerokość: 48 centymetrów
● Miejsce na nogi: 106,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: brak danych
LUFTHANSA
Fotele Premium Economy niemieckiego przewoźnika nie mieszczą się w osobnej kabinie, ale są do 2,5 centymetra szersze niż w Klasie Ekonomicznej i oferują do 10 centymetrów więcej miejsca na nogi. Posiadają także regulowane podnóżki, gniazdka elektryczne, porty USB, 11 lub 12-calowe ekrany IFE oraz mały schowek na drobne przedmioty. Pasażerowie nie mogą skorzystać z priorytetowej odprawy, ale za opłatą zyskują dostęp do wybranych saloników.
● Szerokość: 45,5-48 centymetrów
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 40 stopni
NORWEGIAN
Pasażerowie wybierający się w rejs dalekiego zasięgu na pokładzie maszyny Boeing 787 linii Norwegian mają do wyboru pięć rzędów foteli typu premium w układzie 2-3-2. Odległość między oparciami wynosi tu 115 centymetrów, czyli aż o 37 centymetrów więcej niż w standardowej klasie, choć niestety można je odchylić jedynie w minimalnym zakresie. Podróżni zyskują także dostęp do saloników przewoźnika oraz prawo do szybszej kontroli bezpieczeństwa i wejścia na pokład. Rezerwacja danego fotela jest nieodpłatna, podobnie jak napoje na pokładzie oraz trzydaniowa kolacja i śniadanie (w Klasie Ekonomicznej za wszystkie te udogodnienia trzeba płacić dodatkowo i zamawiać je z wyprzedzeniem).
● Szerokość: 49,5 centymetra
● Miejsce na nogi: 117 centymetrów
● Odchylenie oparcia: 9-10 stopni
QANTAS
W październiku bieżącego roku australijski przewoźnik wprowadzi na pokłady swoich dreamlinerów nowy fotel typu premium economy. Produkt ten początkowo będzie dostępny na trasach krajowych, a następnie trafi do maszyn obsługujących rejsy do Los Angeles i Londynu. Fotel rozkłada się na kształt litery Z i posiada wygodny podnóżek oraz specjalny zagłówek z zagłębieniem, w którym można umieścić poduszkę. W oparciu fotela znajduje się 13,5-calowy ekran IFE oraz podpórka na tablet. Pomyślano także o gnieździe USB oraz uchwytach na butelki.
● Szerokość: 49,5 centymetra
● Miejsce na nogi: 96,5-106,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 23 centymetry
SINGAPORE AIRLINES
Fotel typu premium economy oferowany na pokładach maszyn SIA (w układzie 2-4-2) posiada wiele przemyślanych rozwiązań, takich jak miejsce na butelkę w podłokietniku, uchwyt na kubek i regulowany podnóżek oraz podpórka pod uda. Do tego dwa gniazda USB i ekrany IFE o przekątnej 13,3 cala. W karcie dań znajdują się trzy rodzaje potraw do wyboru; istnieje również możliwość wcześniejszego zamówienia dania specjalnego z menu o nazwie „Book the Cook”. Pasażerowie Klasy Premium Economy mogą skorzystać z szybszej odprawy, wejścia na pokład oraz odbioru bagażu. Wisienką na torcie jest zwiększony limit bagażu rejestrowanego do 35 kilogramów.
● Szerokość: 47-49,5 centymetra
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 20 centymetrów
VIRGIN ATLANTIC
Linia Virgin jest jednym z prekursorów mody na Klasę Premium Economy, a jej produkt nie traci na popularności. Każdy fotel wyposażono w 10,5-calowy ekran dotykowy, szeroki podłokietnik z płaską częścią na napoje i wygodny podnóżek z regulacją wysokości. Po wejściu na pokład pasażerowie częstowani są kieliszkiem włoskiego prosecco, a po posiłkach słodkimi likierami. Podczas lotów nocnych podróżni otrzymują również kosmetyczki.
● Szerokość: 53 centymetry
● Miejsce na nogi: 96,5 centymetra
● Odchylenie oparcia: 20 centymetrów
Jenny Southan, Marzena Mróz