Początki działalności polskiego przewoźnika sięgają ostatnich dni 1928 roku, kiedy władze państwowe przejęły kontrolę nad lotnictwem cywilnym w Polsce scalając dwa prywatne przedsiębiorstwa Aero i Aerolot w jedną spółkę. Jednocześnie większościowym udziałowcem nowopowstałej firmy stał się wówczas Skarb Państwa reprezentowany przez działające w latach 20. w Polsce ministerstwo komunikacji – informuje portal bankier.pl.
Swoją działalność na przełomie lat 20 i 30 XX wieku przedsiębiorstwo rozpoczęło realizacją pięciu połączeń krajowych oraz jednego zagranicznego do Wiednia. Ponadto w 1929 władze spółki poszerzyły pierwotną ofertę o kolejne dwa połączenia krajowe z Warszawy do Katowic i Bydgoszczy. Dwa lata później w 1934 roku Polskie Linie Lotnicze LOT wprowadziły do swojej oferty kolejne cztery międzynarodowe połączenia do Wilna, Rygi, Tallina oraz Berlina przez Poznań.
Ambitne plany rozwoju zapoczątkowane w 1938r. przelotem nad Atlantykiem południowym i planowanymi na rok 40 rejsami do Stanów Zjednoczonych zostały jednak zaprzepaszczone, aż do roku, 1973 kiedy to rozpoczęto regularne połączenia pomiędzy Warszawą, a Nowym Jorkiem ze względu na wybuch II Wojny Światowej.
W chwili obecnej we współpracy Skarbu Państwa i Komisji Europejskiej w PLL LOT przeprowadzany jest program restrukturyzacyjny przewidujący m. in. redukcję zatrudnienia, wymianę floty oraz likwidację nierentownych połączeń. Dotychczas z miliarda złotych przeznaczonego na rewitalizacje spółki przewoźnik otrzymał od Skarbu Państwa 400mln zł.