Biopaliwo wykorzystywane podczas dzisiejszego lotu do Nowego Jorku zostało udostępnione przez SkyNRG Nordic – spółkę powstałą jako efekt współpracy SkyNRG i Statoil Aviation. Zostało ono wyprodukowane z olejów spożywczych pochodzących z odpadów gastronomicznych i jest przykładem ekologicznej alternatywy dla zwykłego paliwa lotniczego. Zastosowanie uzyskanego w ten sposób biopaliwa znacząco zmniejsza emisję gazów cieplarnianych, a ponieważ jego składniki pochodzą z recyklingu, jego produkcja nie wpływa negatywnie na ekosystem. Finnair i jego partnerzy wspierają produkcję komponentów do biopaliw, która nie konkuruje z produkcją żywności ani nie wpływa negatywnie na zróżnicowanie biologiczne środowiska naturalnego.
– Szczyt klimatyczny ONZ to nadzwyczaj istotne zgromadzenie, które ma przeciwdziałać zmianom klimatu. Chcieliśmy więc wykorzystać szansę stworzoną przez ten szczyt, by zwrócić uwagę na korzyści dla atmosfery, jakie może przynieść rozpowszechnienie użycia w lotnictwie biopaliw przyjaznych środowisku – tłumaczy wiceprezes Finnaira d.s. zrównoważonego rozwoju Kati Ihamäki. – Finnair zobowiązał się rozwijać współpracę z partnerami branżowymi, a także jednostkami rządowymi, by pomóc zwiększyć sieć dystrybucji biopaliw oraz zmniejszyć koszty ich wykorzystywania w powszechnym użytku – dodaje Ihamäki.
Użycie biopaliw lotniczych to sprawdzona i gruntownie przetestowana technologia. Finnair po raz pierwszy wykonał lot na biopaliwie już w 2011, ale jego koszty przekroczyły wówczas podwójnie koszty tradycyjnego paliwa lotniczego. Dziś liniom lotniczym w dalszym ciągu nie opłaca się latać jedynie na biopaliwie. Testowy lot z Helsinek do Nowego Jorku odbył się dzięki współpracy z producentem samolotów Airbus i spółką SkyNRG Nordic.
Finnair wraz z partnerami bada obecnie możliwość budowy na lotnisku w Helsinkach centrum biopaliwowego.