W normalnej sytuacji biuro podróży powinno podać rzeczywistą cenę biletu lotniczego oraz doliczyć do niego realną opłatę serwisową, najczęściej w wysokości 50 – 100 zł (w zależności od wielkości obrotów klienta). W ten sposób koszt biletu kształtuje się na poziomie max. 2100 zł. Nieuczciwy agent zawyża tymczasem cenę biletu (wystawianego w imieniu i na rzecz linii lotniczej, np. LOT-u czy Lufthansy) np. do 2500 zł (1700 zł – taryfa, 800 zł – opłaty dodatkowe), aby z doliczonej kwoty wygenerować atrakcyjny upust i jeszcze dobrze na tym zarobić.
Taki nieetyczny proceder pozwala bez trudu wygrać w przetargu, eliminując uczciwą konkurencję, zaś instytucjom publicznym przysporzyć milionowych strat. Nie wspominając już o nadszarpniętym wizerunku linii lotniczych jako przewoźników oferujących rozsądne ceny biletów…
Najbardziej niepokojący jest fakt, że nieetyczne praktyki związane z zawyżaniem cen biletów lotniczych dotyczą również niektórych zrzeszonych agentów IATA, którzy sprzedają i dostarczają bilety lotnicze instytucjom budżetowym. Efekt tego procederu jest taki, że zamawiający po zakończeniu procedury przetargowej i dokonaniu wyboru agenta płacą zawyżone stawki w stosunku do cen rynkowych.
Jak zatem ustrzec się nieuczciwych agentów? Bogdan Wieczorek z Supertour Lufthansa City Center podaje kilka prostych zasad, które pozwolą sprawdzić agenta na etapie procedury przetargowej. Przede wszystkim w postępowaniu przetargowym należy wystrzegać się stosowania wyłącznie kryterium wysokości upustu od ceny biletu lotniczego przewoźnika czy kryterium opłaty transakcyjnej.
Skupiajmy się nie na tym, ile zarabia agent, ale na tym, jaka jest łączna cena biletu na wybranych trasach (to tak, jak w przypadku budowy autostrad – nie ważne, ile firma budowlana zarobi na budowie autostrady, lecz ile ta autostrada będzie kosztowała w całości). Rozpisując przetarg, warto zapytać o łączną cenę biletu na wybranej trasie i w konkretnych terminach, tak aby można było łatwo zweryfikować kalkulacje agenta. Sprawdzajmy więc przede wszystkim kompetencje agenta i jego umiejętności wyszukiwania niskich taryf.
Innym sposobem wystrzegania się nieuczciwych praktyk agentów jest korzystanie z nowoczesnych metod płatniczych.
– Płacąc za bilet kartą kredytową ograniczamy do minimum możliwość zawyżenia ceny biletu lotniczego przez agenta, ponieważ płatność za bilet trafia, poprzez system rozliczeniowy IATA, bezpośrednio do linii lotniczej, mówi Bogdan Wieczorek, Prezes Zarządu Supertour Lufthansa City Center.