Lotnisko Helsinki Vantaa, czyli wrota do Azji

Autor tekstu: , Data publikacji:

Port w stolicy Finlandii ma także swoje problemy i jednym z nich jest właśnie niemal całkowite uzależnienie od narodowego przewoźnika. Jednak prezes Savolainen nie widzi nic nadzwyczajnego w fakcie, że cele lotniska i narodowego przewoźnika są ze sobą zbieżne. – Większość lotnisk przesiadkowych ma jednego, głównego klienta, my natomiast mamy ich więcej – na przykład linie Japan Airlines. Nasza strategia pokrywa się ze strategią Finnaira, ale moim zdaniem jest to raczej atut niż słabość – przekonuje.

Oczywiście władze helsińskiego portu wiedzą, że aby mógł on odnieść sukces jako hub, musi być niezwykle wydajny i powinien umieć się wypromować. Z faktami trudno dyskutować – port ten jest mały, nawet jak na europejskie standardy. W rankingu OAG plasuje się na 27. miejscu pod względem liczby obsługiwanych lotów i na 31., jeśli chodzi o liczbę oferowanych miejsc pasażerskich.

FlyViahelsinki

Port ucieka się do różnych metod, aby przekonać do siebie podróżnych – od oferowania im darmowych kopii wielojęzycznego magazynu „Via Helsinki” przez organizowanie zajęć jogi przy bramkach odlotów po zawody na deskorolce. Trzeba przyznać, że niektóre z tych zabiegów są całkiem skuteczne. Gdy w ubiegłym roku odwiedziłem helsińskie lotnisko, wziąłem udział w zajęciach jogi i było to miło spędzone 20 minut. Port posiada również własny kanał na YouTube o nazwie FlyViaHelsinki.

Władze robią, co mogą, by maksymalnie udogodnić życie pasażerom, szczególnie tym, którzy posiadają wyższe statusy w programach lojalnościowych i latają w klasach premium. Sauna w saloniku Finnaira jest być może tylko kolejnym chwytem marketingowym, ale oprócz tego wszystkie saloniki są przestronne i łatwo dostępne z każdego miejsca w porcie. Pasażerowie Klasy Ekonomicznej mogą odpłatnie korzystać z saloników Finnaira (bramki 22 i 36) oraz SAS (bramka 13). Do ich dyspozycji są zwyczajowo płatne saloniki Almost@home (bramka 32) i Aspire (27 i 28). Salonik Kainuu jest darmowy, ale nie ma w nim jedzenia ani napojów.

helsinki vantaa lounge

Lotnisko posiada sporo dobrych sklepów i restauracji, takich jak choćby Fly Inn Restaurant and Deli, serwującą tradycyjne dania kuchni fińskiej z nowoczesnymi akcentami, oraz Two Tigers Sushi and Noodle, specjalizującą się w kuchni azjatyckiej. W terminalu nie brak przykładów sztuki współczesnej. Lotniskowa galeria mieści obecnie wystawę prac 14 współczesnych fińskich artystów. Mimo to zarówno Finnair, jak i helsińskie lotnisko, muszą jeszcze mocno się postarać, by przekonać podróżnych, którzy preferują loty bezpośrednie, że przesiadki nie są wcale takie złe.

Frederik Charpentier, dyrektor sprzedaży Finnaira, twierdzi, że największym wyzwaniem jest przezwyciężenie uprzedzeń. – Wielu podróżnych ma złe doświadczenia z transferami w ogromnych hubach w Europie lub na Bliskim Wschodzie, ale Helsinki to całkiem inna bajka. Warto pamiętać, że w przeciwieństwie do innych, często dużo większych portów w stolicy Finlandii są aż trzy pasy startowe, dzięki czemu przesiadki są zwykle bezproblemowe – zapewnia.
Duża przepustowość, chęć dalszej ekspansji, jasna strategia wspierana przez krajowego przewoźnika… Czego chcieć więcej? Nie ma wątpliwości, że lotnisko w Helsinkach to niemal idealne lotnisko przesiadkowe dla pasażerów podróżujących do Azji.

Wielki plan

Aby lotnisko w Helsinkach nadal było postrzegane jako atrakcyjny port przesiadkowy, jego władze opracowały ambitny projekt rozbudowy, który zostanie ukończony w 2020 r. Jego głównym, strategicznym założeniem jest zwiększenie przepustowości portu przy jednoczesnym skupieniu wszystkich operacji pod jednym dachem, dzięki czemu pasażerowie będą mieli zapewniony łatwy i szybszy dostęp do wszystkich punktów lotniska.
Dyrektor portu Ville Haapasaari mówi, że w trakcie tworzenia projektu rozbudowy właściciel obiektu – firma Finavia – przeanalizowała dziesiątki scenariuszy i wzięła pod uwagę sugestie linii lotniczych oraz innych firm. Prace będą odbywać się w trzech etapach i mają zakończyć się do 2017 r. Finavia planuje rozbudowę obiektów dla pasażerów długodystansowych i zwiększenie liczby miejsc dla samolotów szerokokadłubowych obsługujących ruch tranzytowy. Zwiększy się także przepustowość połączeń tranzytowych i poprawi poziom obsługi połączeń europejskich i krajowych.

Budowany właśnie Terminal 2 został zaprojektowany tak, by odprawa, kontrola bezpieczeństwa oraz nadawanie bagażu odbywały się w jednej hali odlotów/przylotów. W przyszłym roku ruszy także linia kolejowa łącząca lotnisko z oddalonym o blisko 20 km centrum Helsinek.

Helsinki w liczbach
● 15 mln pasażerów rocznie
● 2 mln pasażerów tranzytowych
● 1 mln pasażerów tranzytowych do i z Azji
● 130 bezpośrednich lotów
● 12 lotów tranzytowych do Azji dziennie
● Minimalne czasy połączeń
● Loty w Finlandii: 25-35 minut
● W obrębie strefy Schengen: 35 minut
● Ze strefy Schengen do państw spoza strefy Schengen: 40 minut

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Brak możliwości komentowania.