Zapytaj Piotra: Zmiana ceny biletu

Autor tekstu: , Data publikacji:

Jestem asystentką zarządu i zajmuję się rezerwacjami podróży i biletów lotniczych. W związku z tym mam pytanie. Czy cena biletu może się zmienić po zarezerwowaniu ale przed kupnem? Od czego to zależy? Czy klient jest informowany o zmianie? Jak długo można czekać z zapłatą za zarezerwowany bilet?

Pani Karolino

Sama rezerwacja gwarantuje nam miejsce w samolocie, ale nie gwarantuje ceny, ponieważ zmianie mogą ulegać opłaty lotniskowe i kursy walut. Na cenę biletu składają się: taryfa (cena przewoźnika), opłaty dodatkowe (lotniskowe, celne, imigracyjne, bezpieczeństwa, paliwowe) oraz opłata transakcyjna. Kontrakt przewozu jest zawarty w chwili wystawienia biletu na konkretne nazwisko i dopiero wtedy pojawia się ostateczna cena i zostaje wystawiona faktura. W momencie zakładania rezerwacji agent podaje nam cenę, ale z reguły informuje, że do dnia wystawienia biletu może ona ulec zmianie. Agenci zazwyczaj zastrzegają, że kwota podawana przy zakładaniu rezerwacji nie stanowi oferty handlowej i musi być traktowana jako kwota zmienna z powodów wymienionych powyżej.

Po wystawieniu biletu cena już nie może ulec zmianie, ponieważ umowa jest już zawarta. Może teoretycznie nastąpić taka sytuacja, że port lotniczy wprowadzi dodatkową opłatę lotniskową i pobierze ją w gotówce przy wylocie – takie sytuacje czasami zdarzają się przy wylotach z niektórych portów azjatyckich lub południowoamerykańskich. W tej sytuacji pasażer musi zapłacić dodatkowo już po wystawieniu biletu.

Termin wystawienia biletu zależy od warunków taryfy jaka została zastosowana. Generalnie – im cena biletu niższa, tym termin wykupienia szybszy. Zdecydowana większość taryf wymaga wystawienia biletu w ciągu 72 godzin od założenia rezerwacji. Taryfy promocyjne skracają ten termin do 24 godzin. Taryfy w klasie biznes i wysokie taryfy ekonomiczne takich restrykcji nie mają – bilety można wykupić w dowolnym czasie.

Może nastąpić sytuacja, że linia lotnicza dokona podwyżki taryf w czasie pomiędzy dokonaniem rezerwacji i wystawieniem biletu. Mogą zostać także wprowadzone dodatkowe opłaty lotniskowe lub podwyższeniu ulec opłata paliwowa. Nie ma raczej technicznej możliwości informowania klienta o zmianie ceny (tak jak o zmianie rozkładu). Dowiadujemy się o tym w chwili wystawienia biletu. Proszę więc o uwzględnienie odpowiedniego marginesu w budżetach podróży zarządzanych przez Panią.

Zdjęcie pochodzi z:

Dyskusja

Co myślisz o artykule?

Business Traveller

Dołącz do dyskusji

Zapisz się na nasz Newsletter

Bądź na bieżąco!
Nasze wiadomości w Twojej poczcie.