Port Lotniczy Lublin. Terminal z bajki

Autor tekstu: , , Data publikacji:

Boom na budowę regionalnych lotnisk w Polsce trwa w najlepsze. Kończy się wielka inwestycja w Modlinie, pod koniec roku powstanie port lotniczy Lublin. Czy lotnisko w Świdniku podbierze pasażerów konkurencji?

Lotnisko w Lublinie ma powstać do końca roku. Będzie dysponować pasem startowym o długości 2520 metrów oraz będzie wyposażone w system nawigacyjny ILS kategorii pierwszej. Płyta postojowa ma pomieścić równocześnie pieć maszyn.

Kilka tygodni temu na budynku budowanego, nowoczesnego terminalu zawisła wiecha. „Na dniach” ruszaja wiosenne prace, związane z terminalem pasażerskim. Zakończone zostały już prace murarskie, kładzione są tynki i betonowana posadzka. Docelowo do terminalu ma wjeżdżać szynobus – budowlańcy formują właśnie nasyp kolejowy. Praca wre także w innych częściach lotniska: w budynkach straży pożarnej i technicznym prowadzone są prace, związane z instalacjami elektrycznymi i sanitarnymi.

Terminal lotniska w Lublinie. Cudo architektury?

Nowy terminal pasażerski ma szansę w konkursie na najpiękniejszy terminal lotniczy w Polsce. Konkurencję będzie miał dużą, bo nowy terminal powstał niedawno we Wrocławiu, w kwietniu zostanie oddany nowy terminal w porcie lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

Nasz konkurs! Wygraj rejs po Karaibach i bilety lotnicze! SPRAWDŹ!

Lubelski terminal, liczący 11 tys. metrów kwadratowych, składał się będzie z trzech skrzydeł, które zbiegną się w jego głównej przestrzeni. Tworzą ją m.in. hala odlotów z centralnie umieszczoną strefą odprawy bagażowo-biletowej. W skrzydle zachodnim ulokowana ma być strefa przylotów, a we wschodnim – odlotów. Skrzydło południowe zajmuje stacja kolejowa i pomieszczenia dla administracji lotniska oraz służby celnej i granicznej.

> Zobacz wizualizację lotniska [ZDJĘCIA]

Strefa odlotów ma mieć charakter przestrzeni otwartej. Znajdować się tu także będzie strefa kontroli bezpieczeństwa i odprawy celnej oraz strefa komercyjno-cateringowa w formie pasażu handlowego. Zaprojektowano dwie główne poczekalnie dla pasażerów odlatujących: dla odlotów strefy Schengen i strefy non – Schengen. Każdej z bramek ma towarzyszyć podwójne stanowisko rejestracji kart pokładowych.

Budowa Portu Lotniczego Lublin ma potrwać do końca roku, ale już we wrześniu – jak zapewniają władze lotniska – będzie ono gotowe operacyjnie do przyjmowania samolotów. – Z satysfakcją mogę powiedzieć, że do tej pory udaje nam się dotrzymać wszystkich wyznaczonych terminów. Terminal powstaje w rekordowym tempie. Wszystko wskazuje, że jeszcze w tym roku z Lublina odleci pierwszy samolot pasażerski – mówił niedawno Grzegorz Muszyński, prezes zarządu spółki Port Lotniczy Lublin.

Na razie nie wiadomo, jakie linie zdecydują się operowanie z lotniska w Lublinie. Lubelscy samorządowcy liczą, że uda się ściągnąć tanie linie, które „zaklepały” sobie operacje lotnicze no lotnisku w Modlinie: Wizzair i Ryanair. Siatka połączeń ma być znana w czerwcu. Według planów w 2013 roku lotnisko ma obsłużyć ponad 2 tysiące operacji lotniczych, a skorzysta z niego ponad 80 tsyięcy pasażerów. Docelowo port lotniczy Lublin będzie mógł obsłużyć do miliona podróżnych rocznie.

Praca w Porcie Lotniczym Lublin

Obecny port lotniczy Lublin znajduje się Świdniku, kilkanaście kilometrów od Lublina. Jego historia sięga 1934 roku, gdy władze podjęły decyzje o budowie lotniska. w 1935 roku rozpoczęto budowę, hangarów oraz obiektów technicznych z podziemną bazą paliwową. Po klęsce wrześniowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie. Po zakończeniu wojny w okolicy powstała fabryka samolotów PZL Świdnik. Budowa obecnego lotniska zaczęła się dwa lata temu.