Ten dwuletni program obejmuje wszystkie działy przedsiębiorstwa. Przyspieszy on także rozpoczęty już proces optymalizacji sieci, floty i rozkładu lotów, ulepszania oferty, sprzedaży, ukierunkowania na potrzeby klientów oraz uszczuplenia administracji i procesów roboczych. W ramach projektu „Turbina” zdefiniowano przedsięwzięcia mające zostać zrealizowane do końca 2014 r. o wartości 400 mln euro, mające na celu zapewnienie przedsiębiorstwu stałej konkurencyjności.
Produktywność, wyższa wydajność kosztów oraz atrakcyjna i inteligentna oferta produktów to czynniki, dzięki którym airberlin ma stać się przynoszącym zyski przedsiębiorstwem o zrównoważonej przyszłości. Z tego względu airberlin będzie dalej realizować swój jednolity model biznesowy, według którego obsługiwani są klienci turystyczni i biznesowi. Jednolity proces transformacji przedsiębiorstwa zainicjowany przez program „Turbina“ przebiega zgodnie z dewizą „Lean & Smart”. „Lean” oznacza możliwie nieskomplikowaną i wydajną kosztowo organizację oraz przejrzyste procesy. „Smart” implikuje natomiast skupienie uwagi przedsiębiorstwa na głównych rynkach i partnerstwach oraz zintegrowanym, inteligentnym i innowacyjnym ukierunkowaniu na potrzeby klienta, wyróżniającym przedsiębiorstwo na rynku.
Podjęto już rozmowy z przedstawicielami personelu na temat programu restrukturyzacji i planowanych kroków personalnych. Kierownictwo airberlin będzie realizowało program „Turbina” wspólnie z pracownikami oraz w konstruktywnym dialogu z przedstawicielami personelu. Rozmowy te będą miały w ciągu najbliższych miesięcy najwyższy priorytet.
Program obejmuje wszystkie działy, a także współpracę z partnerami biznesowymi. Planowana jest także redukcja 900 miejsc pracy i nie można wykluczyć możliwych zwolnień.
W skład programu „Turbina“ wchodzi także rozpoczęty już proces optymalizacji sieci i floty, koncentracja na przynoszących zyski połączeniach oraz zwiększenie częstotliwości lotów na rynkach kluczowych. Głównym celem jest wzmocnienie pozycji airberlin na jej głównym rynku, czyli w krajach niemieckojęzycznych. Ilość lotów do Palma de Mallorca ma być dalej zwiększana. Węzły lotnicze w Berlinie i Düsseldorfie, wraz z ich połączeniami długodystansowymi, mają być dalej rozbudowywane. Lotniska w Wiedniu, Hamburgu, Monachium, Zurychu i Stuttgarcie zachowają funkcję lotnisk głównych w sieci połączeń airberlin. Zmniejszenie, w bieżącym roku, floty do 142 samolotów, z czego 6 stanowi rezerwę operacyjną, i optymalizacja sieci idą w parze z lepszą koordynacją floty, koncentracją stacjonowania i uproszczoną rotacją samolotów.
Airberlin dysponuje już dziś produktem o wysokiej konkurencyjności i pragnie dalej rozbudowywać swoją silną pozycję przy pomocy inteligentnych i indywidualnych rozwiązań w całym łańcuchu usług, aby zyskać aprobatę swoich klientów. Oferta produktów będzie tak jak dotychczas wyróżniać się bardzo dobrym stosunkiem cen do usług, wizerunkiem „Linii lotniczej z sercem” i wyznaczającymi trendy innowacjami. airberlin planuje skoncentrowanie danych klientów w jednym dziale Customer Care, zaoferować więcej rozwiązań technicznych umożliwiających samoobsługę oraz klasę biznes o znacznie wyższym standardzie na połączeniach długodystansowych.