FREE NOW podbija Europę

Autor tekstu: , Data publikacji:

- Podróżują z nami 54 miliony pasażerów w 10 krajach w Europie, jesteśmy obecni m.in w Austrii, Francji, Anglii, Portugali, Hiszpani, we Włoszech oraz w krajach w których jesteśmy wyjątkowo popularni, takich jak Niemcy, Polska oraz Irlandia. Dodatkowo, niecałe dwa miesiące temu zintegrowaliśmy grecką aplikację BEAT z naszą platformą FREE NOW, dzięki czemu nasze usługi są dostępne w Atenach oraz w Thessalonikach. Rok 2022 był rekordowy w Polsce dla FREE NOW pod względem dynamiki wzrostu - mówi w rozmowie z Business Travellerem Rafał Czerniawski, Head of Business Travel DACH & East, FREE NOW for Business.

Business Traveller: FREE NOW to Super App mobilności miejskiej, oferująca największy wybór opcji transportowych w Europie. Ile osób podróżuje z Wami? W jakich krajach jesteście szczególnie popularni? O które miejsca na mapie zamierzacie powalczyć w 2023 roku?

Rafał Czerniawski: Podróżują z nami 54 miliony pasażerów w 10 krajach w Europie, jesteśmy obecni m.in w Austrii, Francji, Anglii, Portugali, Hiszpani, we Włoszech oraz w krajach w których jesteśmy wyjątkowo popularni, takich jak Niemcy, Polska oraz Irlandia. Dodatkowo, niecałe dwa miesiące temu zintegrowaliśmy grecką aplikację BEAT z naszą platformą FREE NOW, dzięki czemu nasze usługi są dostępne w Atenach oraz w Thessalonikach. Rok 2022 był rekordowy w Polsce dla FREE NOW pod względem dynamiki wzrostu – odnotowaliśmy trzykrotny wzrost liczby współpracujących z nami kierowców oraz dwukrotny wzrost liczby zamówień na naszej platformie, względem roku poprzedniego. Znaczny udział w tym wzroście miało udostępnienie naszej usługi w aż 16 nowych lokalizacjach w Polsce, dzięki czemu osiągnęliśmy ogólnopolską dostępność w 25 polskich aglomeracjach. W 2023 roku będziemy skupiać się na udoskonalaniu naszej usługi i utrzymaniu dobrego trendu wzrostu, jednocześnie rozszerzając ofertę o integrację nowych form transportu w naszej aplikacji.

Rafał Czerniawski

Business Traveller: W jaki sposób nowoczesna technologia usprawnia prowadzenie biznesu w obecnych czasach? 

Rafał Czerniawski: Jednym z atutów Konta Firmowego FREE NOW for Business jest możliwość pełnej implementacji ustalonej polityki podróży, co gwarantuje efektywne zarządzanie Kontem Firmowym.

Każdy Administrator Konta Firmowego zarządza limitami w zakresie np. określonego budżetu do wykorzystania na mobilność miejską, wskazanych godzin lub dni tygodnia, w których wybrani pracownicy mogą podróżować. Umożliwiamy też korzystanie tylko z wybranej floty np. EKO, jeżeli cele biznesowe firmy są związane ze zrównoważonym rozwojem środowiska. Dodatkowo aplikacja FREE NOW jest zintegrowana z platformami do rozliczania kosztów podróży, takimi jak: SAP Concur i Amadeus Cytric, co ma szczególne znaczenie dla globalnych klientów.

Business Traveller: Jakie są trendy w mobilności na 2023 rok, w czasach fokusu na kwestie zrównoważonego rozwoju? 

Rafał Czerniawski: Jeden z trendów w mobilności miejskiej to rozwój mikro-mobilności, szczególnie w dużych miastach. Dojazd do pracy czy na spotkanie na skuterze lub rowerze to nie tylko szybka i tania alternatywa podróżowania po mieście, ale też przyjazna dla środowiska alternatywa mobilności miejskiej. Dlatego coraz więcej firm udostępnia swoim pracownikom dostęp do wynajmu jednośladów na naszej platformie. Obecnie 10 procent wszystkich przejazdów z kierowcą na platformie FREE NOW jest na dystansie poniżej 1,5 km. We FREE NOW mocno wierzymy, że jako superaplikacja oferująca różne środki transportu, przyczyniamy się do spadku liczby krótkich przejazdów autami w mieście, proponując zastąpienie ich wyborem jednośladów. Coraz częściej słyszymy też, że mikromobilność ma wpływ na efektywność pracy w niektórych firmach. Proszę sobie wyobrazić np. pracę sprzedawcy, który musi odwiedzić wszystkie hotele lub lokale usługowe w okolicach Rynku w Krakowie. Taksówką czy autem służbowym wszędzie nie dojedziemy, a na hulajnodze czy rowerze elektrycznym zrobimy to o wiele szybciej niż pieszo, jeżeli tylko warunki atmosferyczne na to pozwalają.

Kolejny trend, który stanie się popularny w mojej opinii, to integracja komunikacji miejskiej na platformach mobilności miejskiej. W czwartym kwartale 2022 roku FREE NOW stało się pierwszą platformą mobilności oferującą bilety na transport publiczny. Nasi użytkownicy w regionie Ren-Ruhr w Niemczech mają teraz dostęp też do autobusów, tramwajów i pociągów metra, tuż obok taksówek, e-skuterów, e-rowerów i car-sharingu – to wszystko w jednej aplikacji.

Business Traveller: Jakie są główne korzyści z uwzględnienia alternatywnych rozwiązań mobilności w strategii firmy?

Rafał Czerniawski: Korzyści z uwzględnienia alternatywnych rozwiązań mobilności w strategii firmy jest tak naprawdę wiele. Na przykład jedna z naszych flagowych usług FREE NOW for Business, czyli usługa Mobility Budget umożliwiająca pracodawcy alokowanie budżetu na prywatne przejazdy pracownika, jest przekonującym benefitem w walce o najlepsze talenty na rynku pracy. W dobie pracy zdalnej lub hybrydowej, “owocowe czwartki” już nie są atrakcyjne, w porównaniu do tego, że pracodawca udostępni pracownikom dedykowaną kwotę na przejazdy prywatne, które mogą być też wykorzystywane na dojazdy do biura.  Stawianie przez pracodawców na rozwiązania zgodne z podejściem zrównoważonego rozwoju zachęca świadomych pracowników do podjęcia współpracy z danym pracodawcą, bo jest to zgodne z ich wewnętrznymi przekonaniami czy stylem życia. Dodatkowo, jeżeli dana organizacja ma cele biznesowe oparte o zrównoważony rozwój i chce udowodnić, że faktycznie idzie w tym kierunku, to nasze raporty cykliczne odnośnie emisyjności CO2 dla klientów biznesowych są tego najlepszym dowodem. Taki raport wówczas jest niezbędnym wskaźnikiem do monitorowania postępu w strategii firmy opartej o zrównoważony rozwój.

Business Traveller: Mówi się o globalnym spadku popularności samochodów służbowych w przyszłości i poszukiwaniu alternatywnych form transportu. Co pokazują wyniki badań FREE NOW w tej kwestii?

Rafał Czerniawski: To prawda, wraz z pandemią nastąpił duży spadek popularności samochodów służbowych. Wyniki badań z klientami FREE NOW for Business pokazują, że w momencie, gdy ponad 80 procent spotkań biznesowych odbywa się online, duże floty aut służbowych stały się zbędne i są dużym obciążeniem budżetu firmy. Wielu pracodawców mających na celu ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem auta służbowego decyduje się na przekazanie 50-70 procent kwoty utrzymania tego auta na naszą platformę multimobmlności. Wówczas dany pracownik ma dostęp do rozwiązania, które jest tak naprawdę szyte na miarę zgodnie z jego potrzebami, a najlepsze jest to, że czy to zapotrzebowanie jest akurat na taksówkę, hulajnogę na krótki przejazd, lub carsharing na poczet przejazdu międzymiastowego, użytkownik ma to wszystko pod ręką w jednej aplikacji. Takie rozwiązanie oczywiście ma też wiele atutów dla środowiska.

Business Traveller: Na czym polega przewaga FREE NOW nad posiadaniem klasycznej floty samochodów służbowych? 

Rafał Czerniawski: To bardzo dobre pytanie, i miałem nadzieję, że ono właśnie padnie. Wiele firm posiadających klasyczne floty aut służbowych, jaki i firm świadczących usługi Mobility as a Service widzi swoją przyszłość opartą o strategie zmian swoich klasycznych flot na auta elektryczne. Z mojego osobistego punktu widzenia, ta strategia tylko dodaje kolejne auta na nasze drogi czy do naszych miast. Natomiast FREE NOW i nasza nie tylko wizja, ale tak naprawdę aktualna rzeczywistość, bycia Europejską Super App mobilności miejskiej jest dla mnie najbardziej trafnym i realnym rozwiązaniem na rynku, aby faktycznie mieć wpływ na zrównoważony rozwój środowiska. Od samego początku istnienia naszej firmy, nie mieliśmy na celu łączenie pasażerów z prywatnymi samochodami, lecz łączenie naszej wizji globalnej mobilności z już obecnymi lokalnie zasobami transportowymi, wykorzystując bogate doświadczenie zdobyte przez naszych partnerów. Czy to w przypadku integracji usług Taxi, czy e-hulajnóg partnerów takich jak Tier i Dott albo carsharingu i e-rowerów – FREE NOW jako Super App wnosi nieporównywalną wartość do mobilności miejskiej, co stanowi znaczącą przewagę nad klasyczną ofertą samochodów służbowych. Uważam, że to największa przewaga, jaka wyróżnia FREE NOW i jesteśmy z tego bardzo dumni.

Business Traveller: FREE NOW jest obecne w Polsce od 10 lat. Jak zmieniał się rynek, gdzie jesteście dziś na mapie Europy pod kątem absorbowania nowoczesnych technologii?

Rafał Czerniawski: Aplikacja wystartowała w Polsce 2012 roku pod nazwą mytaxi. Pierwszy przejazd taxi w naszej aplikacji miał miejsce 1 grudnia 2012 roku w Warszawie. Od tego czasu bardzo wiele się zmieniło. Zaczynaliśmy od uruchomienia w Polsce kilku miast, dziś mamy już aktywnych 25 i jesteśmy najszybciej rozwijającym się rynkiem FREE NOW w Europie. Początki nie były łatwe, transformacja technologiczna była nieunikniona zarówno wśród naszych kierowców, jak i pasażerów, stopniowo obie grupy przekonywały się, jak wygodne jest korzystanie z naszej aplikacji. Przeanalizowaliśmy nasze dane na przestrzeni 10 lat i szczególnie interesujący jest trend wykorzystywania płatności mobilnych w naszej aplikacji – w latach 2012-2016 widoczna jest przewaga gotówki jako formy płatności za przejazdy taxi. Natomiast od 2017 roku do dziś zaobserwowaliśmy zdecydowane odbicie i płatności bezgotówkowe (przez aplikację) dotyczą obecnie już 92 procent wszystkich przejazdów. Widzimy także, że zdecydowanie preferowaną opcją zamówienia przejazdu jest usługa z ceną znaną z góry, wyliczaną dynamicznie przez aplikację.

Dziś ponownie wyznaczamy trendy technologiczne, otwierając naszą aplikację na inne usługi mobilności miejskiej. Już nie tylko skupiamy się na różnych wariantach przejazdu taxi, ale wprowadzamy inne, często bardziej efektywne opcje transportu, takie jak hulajnogi elektryczne, a w najbliższym czasie także car-sharing, skutery i rowery. Stajemy się prawdziwą platformą MaaS.

Business Traveller: Jakie wyzwania stoją przed polskim rynkiem?

Rafał Czerniawski: Są one oparte o ścisłą współpracę z organami regulującymi przepisy mobilności miejskiej. Nowoczesne technologie, które mają na celu pozytywny wpływ na zmianę klimatu już są dostępne. Teraz potrzebujemy, żeby takie udogodnienia jak Budżet Mobilności, który wnosi dużo atutów dla miast i środowiska, pracodawca mógł odpisać od swoich podatków, co zachęci więcej firm do korzystania z tego typu rozwiązań. To spowoduje, że więcej firm będzie sięgać po rozwiązania, które są zgodne ze zrównoważonym rozwojem naszego środowiska i mobilnością miejską.

Dziękuję za rozmowę.