4. Moskwa – Sankt Petersburg
Sapsan (Sokół wędrowny) to rosyjska odmiana szybkiej kolei. W czasach Związku Radzieckiego wielu podróżnych ze względu na długi czas podróży korzystało przede wszystkim z nocnego połączenia między tymi dwoma miastami. To jednak uległo zmianie dzięki wprowadzonemu w 2009 roku pociągowi Sapsan.
Rosyjski szybki pociąg przypomina niemiecki ICE, co wcale nie powinno dziwić skoro został zbudowany w Niemczech przez firmę Siemens. Codziennie na tej popularnej, 650-kilometrowej trasie kursuje 8 pociągów, pokonując ją w ciągu 3 godzin i 55 minut, z prędkością dochodzącą do 250km/h. Warto podkreślić, że przelot na tej samej trasie wraz z dojazdami na lotnisko zabiera ponad 5 godzin.
W składzie znajduje się wagon barowy, oferujący ciepłe posiłki, natomiast w klasie pierwszej serwowane są one za darmo. W pociągu często brakuje miejsc, by oszczędzić czas i nerwy, lepiej kupić bilety przed przyjazdem do Rosji. Opłaty za przejazd to ok 540 złotych w klasie standard i 800 złotych w pierwszej klasie. Więcej informacji na european.com, tel. 44 (0) 20 7619 1083.
5. Tokio Central – Osaka
Podróż do Japonii nie będzie kompletna jeśli nie wypróbujemy słynnego Shinkansen czyli „pociągu-pocisku”. Japonia była pierwszym krajem, który prowadził pracę nad szybkimi kolejami – pierwsze projekty powstały już w latach 40. XX wieku.
Najszybszy serwis o nazwie „Nozomi” kursuje na 552-kilometrowej trasie między stacjami Tokio Central oraz Shin-Osaka, pokonując przy tym około 3 tysięcy mostów i 66 tuneli. Cała podróż trwa 2 godziny i 36 minut. Co ciekawe, pociągi Nozomi kursują na tej dalekiej trasie co dziesięć minut, niczym pociągi podmiejskie. Wyjeżdżając z Tokio warto zarezerwować sobie miejsce po prawej stronie wagonu. Dzięki temu, po około 40 minutach można podziwiać w pełnej krasie górę Fuji.
Bilety w pierwszej klasie kosztują 18 690 jenów (ok. 800 zł) lub 14 050 jenów (ok. 600 zł) w klasie standard. W pierwszej klasie układ siedzeń to 2–2, natomiast w klasie standard 3–3. Bilety można kupić na miejscu. Więcej informacji na hyperdia.com
6. Pekin Południowy – Szanghaj Hongqiao
To najnowsza i zarazem jedna z najdłuższych na świecie szybkich linii kolejowych, dzięki której czas podróży między tymi miastami skrócił się o ponad połowę. Najszybsze pociągi o nazwie „G” kursują kilka razy na godzinę, pokonując odległość 1318 km w nieprawdopodobnie krótkim czasie 5 godzin i 30 minut.
Orientacyjne ceny biletów to: w klasie VIP/Deluxe (przestronne rozkładane fotele w konfiguracji 1–2) 1750 juanów (ok. 900 zł), w klasie pierwszej (konfiguracja 2–2) 935 juanów (ok. 500 zł), w klasie standard (konfiguracja 2–3) 555 juanów (ok. 300 zł).
Nie jest to zbyt malownicza trasa, chyba, że kogoś fascynują wiadukty. Pociąg przemierza ich bowiem aż 244, w tym najdłuższy na świecie 164-kilometrowy wiadukt między Danyang a Kunshan.Bilety najlepiej zarezerwować przez hotelową recepcję. Nowe przepisy wymagają okazania paszportu przed zakupem biletu. Więcej informacji na cnvol.com