Model ten może być stosowany zarówno w przypadku wyboru prezentów biznesowych czy motywacyjnych, jak i indywidualnych podarunków świątecznych.
Według modelu Gift Givingu, aby prezent spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem i został zapamiętany, musi zawierać cztery podstawowe elementy:
- upominek powinien zaskakiwać – być niespodzianką;
- ważny jest sam fakt oczekiwania na moment jego wręczenia – dlatego warto uprzedzić pracowników o planowanej Wigilii i zasygnalizować im, że przygotowano dla wszystkich drobne niespodzianki;
- kolejnym ważnym elementem jest poświęcenie – warto wręczyć taki prezent, który wymagał od pracodawcy choć odrobiny zaangażowania w jego zakup, opakowanie lub indywidualizację;
- ostatnim istotnym parametrem wyróżnionym przez prof. Clarke jest wręczenie takiego prezentu, który daje możliwość dzielenia się nim z innymi.
„Ponadto kluczem do udanego prezentu jest spełnienie oczekiwań zatrudnionych i trafienie w ich gusta. Dlatego pracodawcy szukają uniwersalnych upominków – takich, które można szybko zamówić, rozdysponować i rozliczyć w firmie, a dodatkowo oferują one wolność wyboru finalnego prezentu osobie obdarowanej. Stąd niesłabnąca popularność Kuponów i Kart Podarunkowych.” – powiedziała Magdalena Słomczewska, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników Sodexo Motivation Solutions.