Kilka lat temu linia Cathay Pacific chciała latać z Manchesterem przez Moskwę do Hongkongu, a Singapore Airlines przez Londyn do Nowego Jorku. Obydwa wnioski zostały odrzucone i choć Cathay Pacific nigdy nie uruchomiła lotów z Manchesteru, to Singapore Airlines postanowiła świadczyć swoje transatlantyckie usługi z międzylądowaniem we Frankfurcie zamiast w Londynie.
Singapurski przewoźnik natrafił również na opór władz japońskich, gdy na trasie Tokio-Los Angeles chciał wymienić przestarzałe Boeingi B747-400 na nowoczesne Airbusy A380. Plotka głosi, że Japończycy nie chcieli się na to zgodzić, ponieważ obaj japońscy narodowi przewoźnicy, czyli Japan Airlines i All Nippon Airways, nie mają w swojej ofercie samolotu o podobnym standardzie. Na szczęście, Singapore Airlines udało się w końcu dostać zgodę i po pewnych perturbacjach, połączenie Tokio-Los Angeles zostało uruchomione na początku lipca tego roku.
Top 20 tras piątej wolności
TRASA LINIA SAMOLOT
Barcelona-Sao Paulo SIA B777-300ER
Tokio-Los Angeles SIA A380
Frankfurt-Nowy Jork JFK SIA B747-400
Londyn-Hongkong ANZ B777-200
Londyn-Los Angeles ANZ B777-300ER
Delhi-Bangkok Cathay Pacific A340-300
Amsterdam-Bombaj Delta Air Lines A330-200
Bangkok-Hongkong Emirates A380
Kuala Lumpur-Melbourne Emirates B777-300ER
Singapur-Sydney BA B777-200
Sydney-Auckland Emirates A380
Frankfurt-Singapur Qantas B747-400
Singapur-Jakarta Lufthansa B747-400
Bangkok-Ho Chi Minh Qatar Airways A330-200
Tokio Narita-Seul United B777-200
Manchester-Monachium SIA B777-300ER
Londyn-Bangkok Eva Air B777-300ER
Dubaj-Kair SIA B777-200
Singapur-Brisbane Emirates B777-300ER
Hongkong-Tokio Narita Delta Air Lines A330-300
W zamian za lepszą cenę, pasażerowie muszą dostosować się do “trudnych” rozkładów
Najbardziej entuzjastycznymi zwolennikami przewoźników korzystających z piątej wolności są rządy Dubaju i Singapuru. Twierdzą one bowiem, że gdyby usługi świadczące przez zagraniczne linie lotnicze, umożliwiły dynamiczny rozwój ich państw-miast. Jak na europejskie i amerykańskie standardy, zarówno Dubaj jak i Singapur utworzyły swoje narodowe linie stosunkowo późno.
Zanim w 1972 roku powstała linia Singapore Airlines, a w roku 1985 linia Emirates, miasta te były zależne od zagranicznych linii lotniczych i były także przystankiem dla niezliczonej rzeszy samolotów latających między Europą, Azją i Australią.