Wolność latania według Business Travellera

Autor tekstu: , Data publikacji:

Kilka lat temu linia Cathay Pacific chciała latać z Manchesterem przez Moskwę do Hongkongu, a Singapore Airlines przez Londyn do Nowego Jorku. Obydwa wnioski zostały odrzucone i choć Cathay Pacific nigdy nie uruchomiła lotów z Manchesteru, to Singapore Airlines postanowiła świadczyć swoje transatlantyckie usługi z międzylądowaniem we Frankfurcie zamiast w Londynie.

Singapurski przewoźnik natrafił również na opór władz japońskich, gdy na trasie Tokio-Los Angeles chciał wymienić przestarzałe Boeingi B747-400 na nowoczesne Airbusy A380. Plotka głosi, że Japończycy nie chcieli się na to zgodzić, ponieważ obaj japońscy narodowi przewoźnicy, czyli Japan Airlines i All Nippon Airways, nie mają w swojej ofercie samolotu o podobnym standardzie. Na szczęście, Singapore Airlines udało się w końcu dostać zgodę i po pewnych perturbacjach, połączenie Tokio-Los Angeles zostało uruchomione na początku lipca tego roku.

 

Top 20 tras piątej wolności

 

TRASA                                         LINIA                   SAMOLOT

Barcelona-Sao Paulo             SIA                              B777-300ER

Tokio-Los Angeles                  SIA                             A380

Frankfurt-Nowy Jork JFK   SIA                              B747-400

Londyn-Hongkong                 ANZ                            B777-200

Londyn-Los Angeles              ANZ                           B777-300ER

Delhi-Bangkok                           Cathay Pacific        A340-300

Amsterdam-Bombaj               Delta Air Lines       A330-200

Bangkok-Hongkong                 Emirates                   A380

Kuala Lumpur-Melbourne   Emirates                    B777-300ER

Singapur-Sydney                      BA                               B777-200

Sydney-Auckland                    Emirates                   A380

Frankfurt-Singapur                 Qantas                       B747-400

Singapur-Jakarta                     Lufthansa                 B747-400

Bangkok-Ho Chi Minh            Qatar Airways       A330-200

Tokio Narita-Seul                    United                       B777-200

Manchester-Monachium     SIA                             B777-300ER

Londyn-Bangkok                    Eva Air                     B777-300ER

Dubaj-Kair                                SIA                              B777-200

Singapur-Brisbane                Emirates                    B777-300ER

Hongkong-Tokio Narita      Delta Air Lines        A330-300

W zamian za lepszą cenę, pasażerowie muszą dostosować się do “trudnych” rozkładów

Najbardziej entuzjastycznymi zwolennikami przewoźników korzystających z piątej wolności są rządy Dubaju i Singapuru. Twierdzą one bowiem, że gdyby usługi świadczące przez zagraniczne linie lotnicze, umożliwiły dynamiczny rozwój ich państw-miast. Jak na europejskie i amerykańskie standardy, zarówno Dubaj jak i Singapur utworzyły swoje narodowe linie stosunkowo późno.

Zanim w 1972 roku powstała linia Singapore Airlines, a w roku 1985 linia Emirates, miasta te były zależne od zagranicznych linii lotniczych i były także przystankiem dla niezliczonej rzeszy samolotów latających między Europą, Azją i Australią.