Prezentujemy najlepsze metra świata

Autor tekstu: , Data publikacji:

Drogie, zatłoczone i słabo klimatyzowane? Niekoniecznie! Agata Janicka przygotowała ranking najlepiej działających, najbardziej niezwykłych i nowoczesnych podziemnych kolei na świecie.

Które miasta mają najlepsze systemy kolei podziemnej? Podczas zeszłorocznej edycji nagród Metro Rail pierwsze miejsce przypadło kolei w Londynie, metro w Madrycie zdobyło nagrodę za najbardziej innowacyjne technologie, paryską kolej podziemną uznano za najlepszą w Europie, metro w Seulu zostało zwycięzcą w regionie Azji i Pacyfiku, a laur dla najlepszego metra w obu Amerykach przypadł kolei podziemnej w Chicago.

Zanim poznamy wyniki tegorocznej edycji, przedstawiamy listę 10 najlepszych systemów kolei podziemnej (podaną w przypadkowej kolejności), w której uwzględniliśmy takie czynniki jak łatwość użycia, cena, zasięg, obsługa, czystość, bezpieczeństwo, projekt, godziny otwarcia, punktualność oraz innowacje technologiczne.

LONDYN

Pierwszy, 6-kilometrowy odcinek londyńskiego metra otwarto w 1863 roku, co czyni je najstarszym systemem tego typu na świecie. Obecnie składa się na nie 408 km torów (więcej ma jedynie Szanghaj), 275 stacji (55% znajduje się nad ziemią), oraz 11 linii, którymi codziennie podróżują 3 miliony pasażerów. Choć w starszych wagonach nadal może być duszno, to do 2015 roku – kosztem półtora miliarda funtów – na torach pojawi się 191 przestronnych i klimatyzowanych pociągów, obsługujących 40 procent całej sieci. To nie lada przedsięwzięcie dla systemu, którego niektóre elementy pamiętają czasy wiktoriańskie.

Stacje Green Park, King 's Cross, St Pancras i Stratford przeszły przed igrzyskami olimpijskimi renowację, a podobne prace wykonywane są teraz na stacjach Victoria, Tottenham Court Road i Bond Street. Popularna Rura (ang. „the Tube”), jest czynna od 5:30 do 00:30 (ku niezadowoleniu nocnych marków). Przejazdy są drogie: bilet jednorazowy kosztuje 4,30 GBP, ale można skorzystać z karty Oyster, aby za przejazd zapłacić jedynie 2 GBP. W lecie na 120 stacjach będzie można skorzystać z bezprzewodowego dostępu do internetu.

Londyńskie metro jest czyste i bezpieczne, żebranie zostało zabronione, a grajkowie, aby móc występować, muszą najpierw zaprezentować się przed specjalną komisją. Na stacjach podróżni mogą podziwiać prace autorstwa współczesnych artystów. Pasażerowie są niezwłocznie informowani o wszelkich opóźnieniach, a przejrzyste oznakowanie i słynna mapka połączeń sprawiają, że z londyńskiego metra korzysta się – od niedawna – z przyjemnością. tfl.gov.uk

PARYŻ

Metro działające we francuskiej stolicy uruchomiono na początku XX wieku. To jeden z największych systemów kolei podziemnej na świecie, na który składa się 301 stacji oddalonych od siebie średnio o zaledwie 548 metrów. Bilet jednorazowy kosztuje 1,70 euro, natomiast karta dzienna to wydatek rzędu 9,75 euro. Po skasowaniu zwykłego biletu możemy przez 90 minut korzystać z metra, autobusów, tramwajów oraz sieci pociągów ekspresowych RER w pierwszej strefie.

Posiada 16 linii o łącznej długości 214 km i jest otwarte od  5:30 rano do 1:15 w nocy (do 2:15 w piątki i w soboty). Dziennie przewozi 4,5 mln pasażerów. W Paryżu znajduje się również jedna z największych stacji na świecie o nazwie Châtelet-Les Halles. Obsługuje ona pięć linii metra i trzy linie RER. Na pięciu liniach kursują pociągi, które są cichsze dzięki zastosowaniu ogumienia na kołach (podobne rozwiązania zastosowano w Montrealu, Santiago i Mexico City). Z drugiej strony, starsze pociągi nadal mają drzwi, które są otwierane ręcznie.

W maju ubiegłego roku na najbardziej ruchliwej linii numer 1 zaczęto wprowadzać bezzałogowe pociągi MP05 charakteryzujące się czerwonymi podłogami, oraz ulepszonym oświetleniem i tablicami informacyjnymi. Do końca tego roku będzie kursować ich aż 49. Zainwestowano także 90 milionów euro w modernizację systemu wentylacji i usuwania dymu oraz w kampanię promującą uprzejmość wśród pasażerów. ratp.fr/en