Dokąd poleci olbrzym?
1 listopada 2011 linia ANA uruchomiła regularne połączenia krajowe z Tokio do Okayamy i do Hiroszimy, które obsługuje nowa maszyna, ale tak naprawdę B787 będzie mógł udowodnić swoją wartość na trasach długodystansowych.
– B787 jest samolotem średniej wielkości, ale w porównaniu do podobnego rozmiarowo B767, jego zasięg jest aż o 52% większy, a zużycie paliwa niższe aż o 20% – przekonuje Satoru Fujiki, wiceprezes japońskiej linii. – Dzięki B787 możemy otworzyć nowe trasy, które uprzednio nie były opłacalne. Pozwoli nam to wzbogacić naszą siatkę połączeń. Do roku 2013 ANA ma otrzymać 20 sztuk Dreamlinerów. W grudniu 2011 linia uruchomiła nowe międzynarodowe połączeniem między Tokio i Pekinem, a 21 stycznia wystartowało połączenie Tokio-Frankfurt, obsługiwane przez nowego Boeinga 5 razy w tygodniu. Rzecznik ANA powiedział nam, że jednym z rozważanych kierunków jest Londyn.
Przeżyć wielką przygodę
B787 linii ANA w wersji długodystansowej posiada dwie klasy kabin: biznes z 46 fotelami rozkładanymi na płasko w konfiguracjach 1-2-1 oraz 1-1-1 oraz ekonomiczną ze 112 miejscami skonfigurowanymi 2-4-2. (Boeing twierdzi, że w Dreamlinerze nie da się zamocować 10 foteli w jednym rzędzie).
Jeśli Dreamliner nadal was nie przekonał, pozostaje wam tylko jedno – zarezerwować bilet na lot. Suzanne Fletcher, prezes Waszyngtońskiego Stowarzyszenia Turystycznego, która była obecna na premierze B787, przewiduje że B787 spotka się ze szczególnym zainteresowaniem ze strony pasażerów biznesowych. – Podróżni, dla których cena nie gra roli, będą wybierać loty, które obsługuje nowy Boeing tylko po to, aby przeżyć wielką przygodę, jaką niewątpliwie gwarantuje ta niesamowita maszyna.
Więcej informacji o samolocie na stronie newairplane.com
Dreamliner w liczbach
3 – tyle lat opóźnienia ma Boeing w dostawach B787
7 – tyle sztuk B787 może wybudować miesięcznie Boeing
56 – liczba linii, które zamówiły nowy samolot
100 – tyle kilometrów przewodów ma B787
530 – tyle kilometrów przewodów ma A380
210 – 250 – maksymalna liczba pasażerów
821 – liczba zamówionych B787
1500 – tyle sztuk paneli aluminiowych zaoszczędzono dzięki użyciu kompozytów węglowych
193,5 mln dolarów – cena jednego B787
32 mld dolarów – tyle wydał Boeing na projekt B787
159 mld dolarów – całkowita wartość zamówionych B787
15200 km – zasięg maksymalny B787
15400 km – maksymalny zasięg Airbusa A380
20% – oszczędność paliwa
30% – o tyle powiększono okna w B787
60% – o tyle zmniejszono hałas silników